Rynek Infrastruktury
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2014 roku. Jej celem jest wskazanie tego, na co mają być przeznaczane dochody z grzywien nałożonych przez Inspekcję Transportu Drogowego za wykroczenia zarejestrowane przy pomocy urządzeń ujawniających i zapisujących naruszenia przepisów ruchu drogowego.
W dotychczasowym stanie prawnym regulacja taka obowiązuje jedynie w zakresie grzywien nakładanych za naruszenia przepisów ruchu drogowego ujawnione za pomocą urządzeń rejestrujących przez jednostki samorządu terytorialnego.
W art. 1 noweli zaproponowano, aby środki z grzywien nałożonych przez ITD, były przekazywane w terminie pierwszych dwóch dni roboczych po zakończeniu tygodnia, w którym wpłynęły, na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego z przeznaczeniem na finansowanie zadań inwestycyjnych związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych oraz budowy lub przebudowy dróg tej kategorii.
Sejm w październiku tego roku uchwalił ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych, autostradach płatnych i KFD, która umożliwiłaby środki pozyskane z mandatów przekazywać do Funduszu i w konsekwencji na poprawę bezpieczeństwa drogowego. Wcześniej dochody z fotoradarów trafiały do ogólnego budżetu.
Podczas głosowania za ustawą wiceminister transportu Zbigniew Rynasiewicz mówił, że obecnie środki pochodzące z kar i grzywien za przekraczanie prędkości stanowią około 70 mln zł i celowe jest ich przeznaczanie na poprawę BRD.
– Przekaz powinien być taki, że wszystko to, co pochodzi z kar i grzywien jest przeznaczane na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. A KFD tworzymy po to, żeby temu służył. To jest fundusz celowy, który obsługuje przecież wszystko to, co jest związane z budową dróg – powiedział wiceminister Rynasiewicz.