Partner serwisu
Drogi i autostrady

Od marca drożej na A2 z Nowego Tomyśla do Konina

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
22-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynekinfratsruktury.pl/AWSA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Od marca drożej na A2 z Nowego Tomyśla do Konina
fot. AWSA
Od 1 marca Autostrada Wielkopolska wprowadzi nowe stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrady koncesyjnej A2 Nowy Tomyśl – Konin. Na odcinku o długości 150 km drożej zapłacą kierujący motocyklami i samochodami osobowymi. Stawki wzrosną także dla pojazdów ponadnormatywnych.

Opłaty dla pojazdów osobowych i motocykli wzrosną o 2 grosze za jeden przejechany kilometr i wynosić będą 0,38 zł za 1 km – poinformowała spółka.

Nie zmieni się koszt przejazdu 106-kilometrowym odcinkiem autostrady A2 pomiędzy Świeckiem a Nowy Tomyślem.

Zmiana zacznie obowiązywać od godziny 6 rano w dniu 1 marca. Oznacza to, że za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem trzeba będzie zapłacić 19 zł ( w sumie 57 zł; obecnie to 54 zł) w przypadku motocykli i pojazdów osobowych (kat. I) oraz 190 zł w przypadku pojazdów ponadnormatywnych (kat. V).

Stawki opłat za pozostałe kategorie II-IV (samochody ciężarowe) pozostaną bez zmian.

Musi się sfinansować

Zarządca autostrady tłumaczy zmianę ceny faktem konieczności samofinansowania się odcinka. – A2 między Nowym Tomyślem a Koninem jest jedynym odcinkiem autostrady A2, który w pełni finansuje i utrzymuje się z pobieranych od kierowców opłat. W przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których opłaty wnoszone przez kierowców pokrywają mniej niż 40% samych kosztów utrzymania, odcinek A2 Nowy Tomyśl – Konin nie jest dotowany z budżetu, ani zwolniony z podatku VAT – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy AWSA.

Jak tłumaczy podwyżka jest wymuszona przez konieczność spłaty zobowiązań, a także realizacji inwestycji związanych z utrzymaniem i rozbudową autostrady.

Jak przypomina spółka w komunikacie, stawki za przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin ustalane są w oparciu o obowiązującą umowę koncesyjną, wieloletni plan finansowy oraz prognozy ruchu. Na wysokość stawek, co podkreśla operator autostrady, wpływa także fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23-proc. podatku VAT (z czego korzystają autostrady zarządzane przez GDDKiA) i nie mogą być dotowane z budżetu państwa.

Spółka informuje, że każdego roku wpłaca do budżetu państwa ok. 300 mln zł z tytułu podatków i innych opłat publiczno-prawnych. Natomiast przychód z opłat wnoszonych przez kierowców przeznaczany jest przede wszystkim na utrzymanie bieżące, tzw. ciężkie utrzymanie (wzmocnienia nawierzchni, remonty i modernizacje), spłatę kredytów bankowych zaciągniętych na budowę autostrady i nowe inwestycje.

Trzeba zarobić na inwestycje

Wśród tych spółka wskazuje wymianę warstwy ścieralnej nawierzchni na odcinku Września – Konin, opracowywanie i kompletowanie dokumentacji niezbędnej do rozbudowy obwodnicy Poznania (m.in. poszerzenia o trzeci pas ruchu 13 km odcinka obwodnicy od węzła Komorniki do węzła Krzesiny, dobudowy i rozbudowy ekranów akustycznych) oraz przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy Obwodu Utrzymania Autostrady we Wrześni.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza remont na A1 Toruń – Gdańsk

Drogi i autostrady

Rusza remont na A1 Toruń – Gdańsk

ep. 11 września 2023

Wyższe opłaty na koncesyjnym odcinku A2

Drogi i autostrady

Wyższe opłaty na koncesyjnym odcinku A2

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w aktywach autostradowych

Drogi i autostrady

Problem z infrastrukturą do e-myta. Przetarg nie rozstrzygnie się na czas

Drogi i autostrady

W tym roku otwieranie bramek na A1 kosztowało mniej niż przed rokiem

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Rusza remont na A1 Toruń – Gdańsk

Drogi i autostrady

Rusza remont na A1 Toruń – Gdańsk

ep. 11 września 2023

Wyższe opłaty na koncesyjnym odcinku A2

Drogi i autostrady

Wyższe opłaty na koncesyjnym odcinku A2

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w aktywach autostradowych

Drogi i autostrady

Problem z infrastrukturą do e-myta. Przetarg nie rozstrzygnie się na czas

Drogi i autostrady

W tym roku otwieranie bramek na A1 kosztowało mniej niż przed rokiem

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5