Od 1 marca Autostrada Wielkopolska wprowadzi nowe stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami autostrady koncesyjnej A2 Nowy Tomyśl – Konin. Na odcinku o długości 150 km drożej zapłacą kierujący motocyklami i samochodami osobowymi. Stawki wzrosną także dla pojazdów ponadnormatywnych.
Opłaty dla pojazdów osobowych i motocykli wzrosną o 2 grosze za jeden przejechany kilometr i wynosić będą 0,38 zł za 1 km – poinformowała spółka.
Nie zmieni się koszt przejazdu 106-kilometrowym odcinkiem autostrady A2 pomiędzy Świeckiem a Nowy Tomyślem.
Zmiana zacznie obowiązywać od godziny 6 rano w dniu 1 marca. Oznacza to, że za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem trzeba będzie zapłacić 19 zł ( w sumie 57 zł; obecnie to 54 zł) w przypadku motocykli i pojazdów osobowych (kat. I) oraz 190 zł w przypadku pojazdów ponadnormatywnych (kat. V).
Stawki opłat za pozostałe kategorie II-IV (samochody ciężarowe) pozostaną bez zmian.
Musi się sfinansować
Zarządca autostrady tłumaczy zmianę ceny faktem konieczności samofinansowania się odcinka. – A2 między Nowym Tomyślem a Koninem jest jedynym odcinkiem autostrady A2, który w pełni finansuje i utrzymuje się z pobieranych od kierowców opłat. W przeciwieństwie do autostrad publicznych, na których opłaty wnoszone przez kierowców pokrywają mniej niż 40% samych kosztów utrzymania, odcinek A2 Nowy Tomyśl – Konin nie jest dotowany z budżetu, ani zwolniony z podatku VAT – mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik prasowy AWSA.
Jak tłumaczy podwyżka jest wymuszona przez konieczność spłaty zobowiązań, a także realizacji inwestycji związanych z utrzymaniem i rozbudową autostrady.
Jak przypomina spółka w komunikacie, stawki za przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Konin ustalane są w oparciu o obowiązującą umowę koncesyjną, wieloletni plan finansowy oraz prognozy ruchu. Na wysokość stawek, co podkreśla operator autostrady, wpływa także fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23-proc. podatku VAT (z czego korzystają autostrady zarządzane przez GDDKiA) i nie mogą być dotowane z budżetu państwa.
Spółka informuje, że każdego roku wpłaca do budżetu państwa ok. 300 mln zł z tytułu podatków i innych opłat publiczno-prawnych. Natomiast przychód z opłat wnoszonych przez kierowców przeznaczany jest przede wszystkim na utrzymanie bieżące, tzw. ciężkie utrzymanie (wzmocnienia nawierzchni, remonty i modernizacje), spłatę kredytów bankowych zaciągniętych na budowę autostrady i nowe inwestycje.
Trzeba zarobić na inwestycje
Wśród tych spółka wskazuje wymianę warstwy ścieralnej nawierzchni na odcinku Września – Konin, opracowywanie i kompletowanie dokumentacji niezbędnej do rozbudowy obwodnicy Poznania (m.in. poszerzenia o trzeci pas ruchu 13 km odcinka obwodnicy od węzła Komorniki do węzła Krzesiny, dobudowy i rozbudowy ekranów akustycznych) oraz przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy Obwodu Utrzymania Autostrady we Wrześni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.