Niemal tradycją posłanki Iwony Kozłowskiej są interpelacje dotyczące budowy obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego. Po pismach z 2013 i 2014 r. przyszedł czas na uzyskanie najnowszych informacji dotyczących tej inwestycji w 2015 r. W lutym do ministra infrastruktury i rozwoju trafiła kolejna interpelacja w tej sprawie.
Samorządy czekają na obwodnice
Posłanka ponawia w swoich interpelacjach pytania o budowę obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Podkreśla, że od 2001 r. władze samorządowe Sępólna i Kamienia zabiegają o budowę obwodnic. Do dziś samorządy wydały z budżetów własnych ponad 0,5 mln zł na opracowanie dokumentacji, raportów środowiskowych oraz wykup gruntów z przeznaczeniem pod rozbudowę drogi krajowej nr 25.
Kozłowska alarmuje, że na drodze krajowej nr 25 oraz drodze wojewódzkiej nr 241 Tuchola – Rogoźno, które przecinają się w gminach Sępólno Krajeńskie i Kamień Krajeński, natężenie ruchu drogowego z roku na rok wzrasta.
„Znacznym zagrożeniem są przejazdy przez centra tych miast pojazdów ciężkich i wielkogabarytowych, które są realizowane wąskimi ulicami otoczonymi przylegającą doń bezpośrednio, zwartą i do tego wiekową zabudową mieszkaniową. Nie jest ona w stanie oprzeć się postępującej degradacji” – tłumaczy posłanka.
Większy widok mapy
Rezerwowe obwodnice
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju umieściło budowę obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego na dziesiątym miejscy listy rezerwowej projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Planowana trasa ma mieć 5,9 km długości, a jej budowa może pochłonąć ponad 178,8 mln zł.
Posłanka docenia ten fakt, jednak dopytuje, czy resort planuje przesunięcie inwestycji z listy rezerwowej na podstawową. Chce też uzyskać informację o prawdopodobnym terminie rozpoczęcia realizacji inwestycji.
Jej zdaniem przedsięwzięcie to pozwoliłby wzmocnić efektywność transportu drogowego w regionie, a tym samym przyczyniłoby się do jego gospodarczego rozwoju. Dzięki nowej trasie zlikwidowane zostałyby wąskie gardła w transporcie osobowym i towarowym, a bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego uległoby znacznej poprawie.