Znamy szczegóły umowy na prefinansowania inwestycji z Krajowego Programu Odbudowy pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a Polskim Funduszem Rozwoju. Dla zarządcy infrastruktury PKP PLK przeznaczono 11 mld złotych. Ale finansowane będą inne projekty, zarówno kolejowe, jak i drogowe.
Jak informowaliśmy wczoraj,
Ministerstwo Infrastruktury podpisało z Polskim Funduszem Rozwoju długo oczekiwaną umowę na prefinansowanie inwestycji, które mają zostać docelowo sfinansowane z Krajowego Planu Odbudowy. Ma to pozwolić rozstrzygnąć przetargi ogłoszone w ubiegłym roku oraz ogłosić nowe postępowania. To wytchnienie przede wszystkim dla branży kolejowej, która zmaga się z luką inwestycyjną.
Teraz poznaliśmy szczegóły umowy. Jak poinformował portal rynekinfrastruktury.pl zespół prasowy Polskiego Funduszu Rozwoju, umowa finansowania inwestycji z Ministerstwem Infrastruktury została zawarta 15 lutego 2023 roku. Określa ona: tryb i warunki składania PFR przez instytucję odpowiedzialną za realizację inwestycji lub jednostkę wspierającą plan rozwojowy zlecenia wypłaty środków i wzór tego zlecenia; tryb składania zapotrzebowań na środki; zasady i tryb przekazywania przez PFR środków, na podstawie zlecenia wypłaty środków; zasady i tryb informowania przez PFR instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji lub jednostki wspierającej plan rozwojowy o dokonanych wypłatach i otrzymanych zwrotach.
Na obwodnice, kolej, autobusy i drogiJak dodaje PFR, porozumienie rozwojowe zawarte pomiędzy Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej, a Ministrem Infrastruktury określa wysokość środków przeznaczonych na realizację poszczególnych inwestycji oraz harmonogram realizacji reform i inwestycji. Rolą PFR w ramach KPO jest natomiast podjęcie działań mających na celu zapewnienie finansowania i przekazywanie finansowania do uprawnionych odbiorców wypłat. Sam PFR nie decyduje merytorycznie odnośnie do dokonywania wypłat na rzecz uprawnionych podmiotów.
Jak podaje Szymon Huptyś, rzecznik ministerstwa infrastruktury, postanowienia umowy odnoszą się do kwestii finansowania inwestycji realizowanych z części grantowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, za które odpowiedzialne jest Ministerstwo Infrastruktury. Jak wylicza, chodzi o: prace przygotowawcze, budowę i modernizację linii kolejowych, inwestycje w bezpieczeństwo transportu – budowę obwodnic i likwidację miejsc niebezpiecznych na drogach, zakup radarów, zakup taboru kolejowego, zakup zero i niskoemisyjnych autobusów do obsługi połączeń pozamiejskich, inwestycje intermodalne oraz inwestycje związane z cyfryzacją transportu, rozwój sektora dronów, wsparcie dla budowy terminali off-shore. – Umowa nie zawiera kwoty dostępnej dla MI w KPO – precyzuje Huptyś.
11 mld złotych dla PKP PLK
Rzecznik resortu szczegółowo podał kwotę dla inwestycji kolejowych planowanych do realizacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe – to 11 mld złotych. Powinno to pozwolić na rozstrzygnięcie i podpisanie umów w
dużej części wartych 18,5 mld złotych przetargów, które PKP PLK ogłosiła w ubiegłym roku. Być może wkrótce podpisane zostaną również umowy na nowy tabor – PKP Intercity ma m.in.
wybranego wykonawcę dostawy 20 nowych lokomotyw.