Rynek Infrastruktury
Dzięki otwarciu obwodnicy Żyrardowa miasto odetchnie od uciążliwego ruchu tranzytowego. Ponadto kierowcy jadący autostradą A2 w kierunku Grójca, na węźle Wiskitki będą mogli wjechać na obwodnicę i tym samym skrócić czas przejazdu. Obwodnica nie tylko usprawni komunikację wewnętrzną w Żyrardowie, ale i zwiększy przepustowość drogi krajowej nr 50 w okolicach miasta.
Celem inwestycji była budowa po nowym śladzie, 15 km obwodnicy Żyrardowa w ciągu drogi krajowej nr 50, o parametrach drogi GP (ruchu głównego przyspieszonego).
Droga zrealizowana została w przekroju 2 + 1 oznacza jedną, dwukierunkową jezdnię z trzema pasami ruchu. Rozwiązanie, które umożliwia wyznaczenie naprzemiennie pasów do wyprzedzania, jest skutecznym sposobem na zmniejszenie liczby wypadków a co za tym idzie, poprawę bezpieczeństwa użytkowników.
Trasa zlokalizowana jest na terenie gmin Wiskitki i Radziejowice, w powiecie żyrardowskim, po południowo-zachodniej stronie Żyrardowa.
„Tak bardzo potrzebna miastu, tak upragniona przez wszystkich żyrardowian inwestycja drogowa, wyprowadzająca ruch tranzytowy poza granice Żyrardowa, stała się faktem. Dzień 27 listopada 2012 r. z pewnością przejdzie do historii miasta” – czytamy na stronie internetowej urzędu miasta w Żyrardowie.
Budowa obwodnicy Żyrardowa ruszyła w sierpniu 2009 roku. Wszystkie prace pochłonęły w sumie ponad 275 mln zł, z czego prawie 222 mln zł pochodzi z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z kolei same roboty budowlane kosztowały ponad 173 mln zł.
Inwestycję realizowało konsorcjum firm Drogbud, Bogl a Krysl i Pol-Dróg Piła. W marcu 2011 roku zmienił się lider konsorcjum i Drogbud został zastąpiony przez Bogl a Krysl. Były lider popadł w problemy finansowe, które zakończyły się jego upadłością i opuszczeniem konsorcjum w marcu tego roku.