Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla południowo-wschodniego fragmentu obwodnicy Żuromina. Powstanie nowej drogi, liczącej ok. 4,5 kilometra długości, umożliwi pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z liczącego ponad 8 tys. mieszkańców miasta na Mazowszu. Pierwsza część obwodnicy została oddana do użytku w 2013 roku.
Żuromin to liczące ponad 8 tys. mieszkańców miasto w północno-zachodniej części województwa mazowieckiego. Łączą się tu droga wojewódzka nr 541 oraz droga wojewódzka nr 563. Połączenie wyżej wymienionych tras znajduje się na powstałej 11 lat temu ulicy Jana Pawła II w ciągu DW nr 541, która to ulica stanowi południowo-zachodnie obejście Żuromina, umożliwiające wyprowadzenie ruchu tranzytowego w osi północ-południe z miasta. Przez centrum Żuromina wciąż realizowany jest jednak ruch tranzytowy w osi wschód-zachód w ciągu DW nr 563. Stanowi to dużą uciążliwość dla mieszkańców, zwłaszcza z racji dużych przewozów żwiru, pasz, czy żywych zwierząt.
Zmiana tego stanu rzeczy wymagać będzie południowo-wschodniej obwodnicy, której oddanie do użytku przełoży się na znaczącą poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego oraz standardu życia społeczności lokalnej. Ogłoszenie o przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji pod koniec grudnia zostało opublikowane przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jak czytamy w opisie zamówienia, do zadań wykonawcy będzie należało także uzyskanie decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
OpenStreetMap
Południowo-wschodnie obejście Żuromina będzie miało swój początek na skrzyżowaniu istniejącej obwodnicy południowo-zachodniej z ulicą Warszawską, stanowiąca od strony północnej wlot do miasta, zaś od strony południowej – fragment DW nr 541. Koniec nowego fragmentu zaplanowano natomiast w rejonie granic administracyjnych miasta i gminy. Cała obwodnica będzie miała ok. 4,5 kilometra długości. Powstanie w standardzie właściwym drodze klasy technicznej G, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś.
Jak czytamy w opisie zamówienia, zakres opracowania obejmie dokumentację geotechniczną i geologiczną, dokumenty do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, projekt budowlany, projekt rozbiórki, mapy zawierające projekty podziałów nieruchomości, załączniki do wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym, projekt stałej organizacji ruchu i sygnalizacji świetlnej, projekt wykonawczy, specyfikacje techniczne oraz kosztorys inwestorski.
Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy od daty zawarcia umowy. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie oczywiście cena – podobnie jak w przypadku większości podobnych przetargów drogowych w Polsce, z tego tytułu możliwe będzie przyznanie do 60% punktów. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe o 40-procentowej wadze w postaci okresu rękojmi. Oferty będzie można składać do dnia 7 lutego 2025 roku do godziny 8:00. Ich otwarcie ma nastąpić godzinę później.