Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Obwodnica Trójmiasta skończyła 47 lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Data publikacji:
16-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. GDDKiA Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Obwodnica Trójmiasta skończyła 47 lat
fot. GDDKiA Gdańsk
15 grudnia 1977 r. oddano do ruchu Obwodnicę Trójmiasta. Pierwszą nitkę drogi ekspresowej o długości ok. 39 km otwarto z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni. Pomysł na budowę obwodnicy pojawił się już jednak w 1948 r.

Historia obwodnicy Trójmiasta

Budowę obwodnicy Trójmiasta rozpoczęto w latach 70. ubiegłego stulecia, ale pierwsze pomysły na budowę ekspresówki pojawiły się już 30 lat wcześniej. - Trójmiejska obwodnica przekazana do eksploatacji - taki artykuł ukazał się w „Dzienniku Bałtyckim” 16 grudnia 1977 r. Kierowcy mogli się cieszyć pierwszym odcinkiem, tj. jezdnią wschodnią od Łęgowa (miejscowość położna na południe od Pruszcza Gdańskiego) do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Trasę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, z kolei za obiekty odpowiedzialny był gdański oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

Jak pisał wówczas „Dziennik Bałtycki” w trakcie robót budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. metrów sześciennych ziemi. Następnie w latach 1978-1984 powstała jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni. Później przebudowywano węzeł Kowale (1987-1989) oraz węzeł Osowa (1994-1996). Kolejny okres to między innymi gruntowna modernizacja w 2002 r., ale także przedłużenie drogi o odcinek zachodni Straszyn – Juszkowo. W 2007 r., za pośrednictwem węzła Straszyn, trasa została połączona z nową autostradą A1.Rok później oddano do użytku odgałęzienie trójmiejskiej obwodnicy w Gdyni umożliwiające połączenie z Trasą im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, prowadzącą do Portu Promowego i Kontenerowego, stoczni oraz bazy Marynarki Wojennej.

Aleja Kazimierza Jagiellończyka

Ostatnim punktem na mapie historii obwodnicy Trójmiasta jest powstanie w latach 2006-2008 węzła Gdańsk Port. Jeszcze w 2007 r. zdecydowano, że gdański odcinek obwodnicy trójmiejskiej będzie nosił nazwę Alei Kazimierza Jagiellończyka.

Rekordowy ruch

W sezonie turystycznym 2023/2024 obwodnica Trójmiasta notowała rekordowy ruch. W tym okresie zarejestrowano, że w ciągu jednej doby popularną trasą przejechało ponad 114 tys. pojazdów. Choć jej przepustowość jest już na granicy, trudno dzisiaj wyobrazić sobie funkcjonowanie aglomeracji trójmiejskiej bez tej trasy.

Obok mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie trójmiejska obwodnica jest drogą o największym natężeniu ruchu w Polsce, gdzie średnio notuje się ruch w granicach 35-98 tys. pojazdów na dobę z wyraźną tendencją wzrostową.

Priorytetem Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

W ramach budowy S7 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta - Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo i Żukowo - Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i S6 Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta S6. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo - Gdańsk Południe konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Koszt robót na pierwszym z ww. odcinków wynosi 716 mln zł, z kolei na drugim - 777 mln zł.

Trasa Kaszubska pod ruchem

Pod koniec 2022 r. oddaliśmy do użytkowania trzy odcinki S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią, o łącznej długości ok. 42 km. Inwestycja była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino - Szemud i Szemud - Gdynia. Dzięki Trasie Kaszubskiej kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią pokonają ten odcinek w ok. 25 zamiast dotychczasowych 75 minut.

Koszt inwestycji, na który składają się projektowanie, wykup gruntów, nadzór i prace budowlano-montażowe, wyniósł przeszło 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Gdynia została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej - Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą przeszło 984 mln zł.

Więcej o inwestycjach w woj. pomorskim znaleźć można na stronie GDDKiA.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tomaszów Maz.: DK-48 i DW-713 zmienią swój przebieg

Drogi i autostrady

Tomaszów Maz.: DK-48 i DW-713 zmienią swój przebieg

Kasper Fiszer 16 grudnia 2024

Podkarpackie. Co słychać na rozbudowie S19  Sokołów Małopolski Północ-Jasionka?

Drogi i autostrady

Trzeba zabezpieczyć osuwiska w woj. śląskim

Drogi i autostrady

Na obwodnicy Trójmiasta powstanie odcinkowy pomiar prędkości?

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Trójmiasta na kredyt od EBI

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Trójmiasta na kredyt od EBI

Jakub Madrjas 28 października 2021

Ministerstwo Infrastruktury: obwodnica Trójmiasta w 2024

Drogi i autostrady

Ministerstwo Infrastruktury: obwodnica Trójmiasta w 2024

Magdalena Romanowska 07 października 2019

Zobacz również:

Tomaszów Maz.: DK-48 i DW-713 zmienią swój przebieg

Drogi i autostrady

Tomaszów Maz.: DK-48 i DW-713 zmienią swój przebieg

Kasper Fiszer 16 grudnia 2024

Podkarpackie. Co słychać na rozbudowie S19  Sokołów Małopolski Północ-Jasionka?

Drogi i autostrady

Trzeba zabezpieczyć osuwiska w woj. śląskim

Drogi i autostrady

Na obwodnicy Trójmiasta powstanie odcinkowy pomiar prędkości?

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Trójmiasta na kredyt od EBI

Drogi i autostrady

Budowa obwodnicy Trójmiasta na kredyt od EBI

Jakub Madrjas 28 października 2021

Ministerstwo Infrastruktury: obwodnica Trójmiasta w 2024

Drogi i autostrady

Ministerstwo Infrastruktury: obwodnica Trójmiasta w 2024

Magdalena Romanowska 07 października 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5