15 grudnia 1977 r. oddano do ruchu Obwodnicę Trójmiasta. Pierwszą nitkę drogi ekspresowej o długości ok. 39 km otwarto z Pruszcza Gdańskiego do Gdyni. Pomysł na budowę obwodnicy pojawił się już jednak w 1948 r.
Historia obwodnicy Trójmiasta
Budowę obwodnicy Trójmiasta rozpoczęto w latach 70. ubiegłego stulecia, ale pierwsze pomysły na budowę ekspresówki pojawiły się już 30 lat wcześniej. - Trójmiejska obwodnica przekazana do eksploatacji - taki artykuł ukazał się w „Dzienniku Bałtyckim” 16 grudnia 1977 r. Kierowcy mogli się cieszyć pierwszym odcinkiem, tj. jezdnią wschodnią od Łęgowa (miejscowość położna na południe od Pruszcza Gdańskiego) do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Trasę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, z kolei za obiekty odpowiedzialny był gdański oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.
Jak pisał wówczas „Dziennik Bałtycki” w trakcie robót budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. metrów sześciennych ziemi. Następnie w latach 1978-1984 powstała jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni. Później przebudowywano węzeł Kowale (1987-1989) oraz węzeł Osowa (1994-1996). Kolejny okres to między innymi gruntowna modernizacja w 2002 r., ale także przedłużenie drogi o odcinek zachodni Straszyn – Juszkowo. W 2007 r., za pośrednictwem węzła Straszyn, trasa została połączona z nową autostradą A1.Rok później oddano do użytku odgałęzienie trójmiejskiej obwodnicy w Gdyni umożliwiające połączenie z Trasą im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, prowadzącą do Portu Promowego i Kontenerowego, stoczni oraz bazy Marynarki Wojennej.
Aleja Kazimierza Jagiellończyka
Ostatnim punktem na mapie historii obwodnicy Trójmiasta jest powstanie w latach 2006-2008 węzła Gdańsk Port. Jeszcze w 2007 r. zdecydowano, że gdański odcinek obwodnicy trójmiejskiej będzie nosił nazwę Alei Kazimierza Jagiellończyka.
Rekordowy ruch
W sezonie turystycznym 2023/2024 obwodnica Trójmiasta notowała rekordowy ruch. W tym okresie zarejestrowano, że w ciągu jednej doby popularną trasą przejechało ponad 114 tys. pojazdów. Choć jej przepustowość jest już na granicy, trudno dzisiaj wyobrazić sobie funkcjonowanie aglomeracji trójmiejskiej bez tej trasy.
Obok mostu gen. Stefana Grota-Roweckiego w Warszawie trójmiejska obwodnica jest drogą o największym natężeniu ruchu w Polsce, gdzie średnio notuje się ruch w granicach 35-98 tys. pojazdów na dobę z wyraźną tendencją wzrostową.
Priorytetem Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
W ramach budowy S7 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta - Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo i Żukowo - Gdańsk Południe. Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i S6 Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta S6. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo - Gdańsk Południe konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Koszt robót na pierwszym z ww. odcinków wynosi 716 mln zł, z kolei na drugim - 777 mln zł.
Trasa Kaszubska pod ruchem
Pod koniec 2022 r. oddaliśmy do użytkowania trzy odcinki S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią, o łącznej długości ok. 42 km. Inwestycja była podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino - Szemud i Szemud - Gdynia. Dzięki Trasie Kaszubskiej kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią pokonają ten odcinek w ok. 25 zamiast dotychczasowych 75 minut.
Koszt inwestycji, na który składają się projektowanie, wykup gruntów, nadzór i prace budowlano-montażowe, wyniósł przeszło 2,1 mld zł. Budowa drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Gdynia została dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej - Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą przeszło 984 mln zł.
Więcej o inwestycjach w woj. pomorskim znaleźć można na
stronie GDDKiA.