Już wkrótce rozpocznie się postępowanie administracyjne, w efekcie którego zatwierdzony powinien zostać ostateczny przebieg obwodnicy Szalejowa Górnego w przebiegu drogi krajowej nr 8. Wniosek dotyczący wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji trafił bowiem do wójta gminy Kłodzko.
Droga krajowa nr 8 na fragmencie łączącym Kłodzko z granicą polsko-czeską w rejonie Kudowy-Zdrój zmieni swoje oblicze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje bowiem rozbudowę odcinka pomiędzy Kłodzkiem a Szczytną wraz z budową obwodnicy Szalejowa Górnego. Nie jest to duża miejscowość – liczy poniżej 1 tys. mieszkańców. DK nr 8 przebiega jednak przez jej centrum z zabudową mieszkaniową, krzyżując się z licznymi drogami poprzecznymi. Co więcej, natężenie ruchu na trasie jest wysokie, zarówno za sprawą tranzytowego ruchu towarowego do Czech, jak i dojazdów do kurortów górskich w zachodniej części Kotliny Kłodzkiej.
mat. pras. GDDKiA
Przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji do wójta gminy Kłodzko spółka TPF zrealizowała na zlecenie GDDKiA studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej i materiałami niezbędnymi do wydania decyzji środowiskowej, w tym analizą wielokryterialną, w której wskazano najbardziej korzystny wariant przebiegu obejścia Szalejowa Górnego. GDDKiA spodziewa się wydania decyzji środowiskowej w I kwartale 2025 roku. Rok później miałby zostać ogłoszony przetarg na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”, co umożliwiłoby oddanie nowego fragmentu do użytku w 2029 roku. Preferowany wariant zakłada najmniejszą liczbę kolizji z zabudową mieszkaniową, a tym samym najmniejszą liczbę wyburzeń.
Wariant W1B, o którym mowa, zakłada wybudowanie liczącej nieco ponad 3 kilometry długości drogi, która rozpocznie się na planowanym rondzie w 28,620 kilometrze trasy i skończy na kolejnym rondzie w 31,617 kilometrze. Przez pierwszych 400 metrów obwodnica zostałaby poprowadzona przez pola uprawne, by następnie przekroczyć dolinę rzeki Cicha na estakadzie o długości ok. 170 metrów, krzyżując się dalej z drogą powiatową nr 3304D w kierunku Wolan. Na dalszej części nowej trasy zaplanowano skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3239D w kierunku Kamieńca oraz przebieg przez pola uprawne. W ramach preferowanego wariantu zakłada się wyburzenie tylko dwóch budynków gospodarczych.