Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w gdańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dokonał wstępnego wyboru przebiegu obejścia Starogardu Gdańskiego w przebiegu drogi krajowej nr 22. Wybrany wariant nr 5 zakłada budowę nowego fragmentu trasy o długości ponad 16 kilometrów. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Liczący ponad 45 tys. mieszkańców Starogard Gdański, uznawany na stolicę regionu etnograficznego Kociewie, jest jednym z najstarszych miast na Pomorzu. Przez miasto przebiega droga krajowa nr 22. Wedle najnowszych prognoz średnie dobowe natężenie ruchu na rzeczonej trasie w rejonie miasta wyniesie do 2045 roku 22 tys. pojazdów. Już dziś codziennie przejeżdża tędy średnio ok. 17 tys. samochodów. Co więcej, DK nr 22 przebiega w przeważającej mierze przez obszar zabudowy mieszkaniowej i jednocześnie stosunkowo blisko centrum miasta. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Starogardu Gdańskiego wydaje się zatem konieczne.
Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o budowie obejścia miasta. Jak poinformowało Radio Gdańsk, wczoraj w siedzibie gdańskiego oddziału GDDKiA podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, w skład którego wchodzą zarówno przedstawiciele instytucji i projektanci, jak i samorządowcy, dokonano wstępnego wyboru wariantu przebiegu obwodnicy. W dalszej kolejności Zespół będzie musiał podjąć ostateczną decyzję, a następnie przedłożyć ją Centrali GDDKiA do akceptacji, co otworzy możliwość ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji.
16 kilometrów drogi w układzie 1+2
Wstępnie rekomendowany do realizacji wariant nr 5, zatwierdzony na mocy wydanej już w 2022 roku decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zakłada budowę obejścia miasta o długości ponad 16 kilometrów w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego. Początek trasy w wybranym wariancie znajduje się w miejscowości Sucumin. Jej centrum znajduje się niespełna 5 kilometrów od granic administracyjnych Starogardu Gdańskiego. Obwodnica będzie przebiegać początkowo w kierunku południowo-wschodnim, następnie wschodnim i północno-wschodnim, zaś na ostatnim odcinku – północnym. Ponowne włączenie do istniejącego przebiegu DK nr 22 przewidziano za stadniną koni.
Co istotne, trasa ma zostać zbudowana w niezbyt popularnym w Polsce układzie 1+2. W ramach inwestycji oprócz trasy głównej powstałyby nowe skrzyżowania o ruchu okrężnym (ronda turbinowe), obiekty mostowe, czy też miejsca postojowe, zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Koszt realizacji inwestycji szacuje się obecnie na 883 mln zł. Realizacja projektu wpłynie zarówno na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, jak i podwyższenie standardu życia mieszkańców miasta.
2 mld zł na modernizację DK nr 22 w województwie pomorskim
Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego nie jest jedyną planowaną inwestycją tego rodzaju na DK nr 22 w województwie pomorskim.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” przed miesiącem, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku wpłynął wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 20-kilometrowej obwodnicy Człuchowa w przebiegu DK nr 22 i 25. Rozbudowa DK nr 22 w województwie pomorskim wraz z budową obejścia Człuchowa i Starogardu Gdańskiego będzie kosztowała 2 mld zł.
Cała DK nr 22 liczy ok. 460 kilometrów długości. Łączy granicę polsko-rosyjską w Grzechotkach z granicą polsko-niemiecką w Kostrzynie nad Odrą przez Elbląg, Malbork, Starogard Gdański, Chojnice, Człuchów, Jastrowie, Wałcz, Strzelce Krajeńskie i Gorzów Wielkopolski. W najbliższych latach trasa zmieni swoje oblicze nie do poznania na stosunkowo krótkim fragmencie przebiegającym przez powiat wałecki w województwie zachodniopomorskim, gdzie przewidziano budowę aż czterech obwodnic.