Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uznała ofertę złożoną przez Strabag za najkorzystniejszą w przetargu na realizację obwodnicy Stargardu w przebiegu drogi krajowej nr 20. Jeżeli nie wpłyną odwołania, możliwe będzie zawarcie umowy o wartości nieco ponad 76 mln zł.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w grudniu ubiegłego roku,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” obwodnicy liczącego ponad 67 tys. Stargardu. To czwarte co do liczby mieszkańców miasto na Pomorzu Zachodnim i jednocześnie drugie największe w aglomeracji szczecińskiej. Nowy fragment powstanie w przebiegu drogi krajowej nr 20. Realizacja inwestycji została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic.
W marcu otwarte zostały oferty w przetargu. Realizacją inwestycji zainteresowanych było aż 7 podmiotów. Najtańszą ofertę złożył Strabag. W dniu 21 maja została ona uznana przez GDDKiA jako najbardziej korzystna. Jeśli przez kolejnych 10 dni pozostali oferenci nie złożą odwołań, po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy o wartości ponad 76 mln zł.
17 miesięcy na prace projektowe, 15 miesięcy na roboty budowlane
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu była cena. Z tego tytułu można było uzyskać do 55% punktów. Przewidziano także trzy kryteria pozacenowe. Maksymalnie 30% punktów przewidziano za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem. Do 10% punktów uzyskać można było za przedłużenie okresu gwarancji jakości na instalacje zasilające oraz konstrukcje wsporcze. Dodatkowo 5% punktów przewidziano za zagospodarowanie na placu budowy destruktu asfaltowego.
Od dnia podpisania umowy wykonawca będzie miał 17 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Na roboty budowlane przewidziano natomiast 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych. W efekcie wschodnia obwodnica Stargardu powinna zostać oddana do użytku już w 2027 roku.
W ramach inwestycji oprócz trasy głównej powstaną również jezdnie dodatkowe w pasie obwodnicy, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, obiekty inżynierskie na samej obwodnicy oraz krzyżujących się z nią innych drogach, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, system odwodnienia terenu, oświetlenie drogowe, sieć teletechniczna oraz miejsce przeznaczone do ważenia i kontroli pojazdów.
4 razy szybciej, 3 kilometry do pokonania mniej
Od 2009 roku Stargard posiada południową obwodnicę w przebiegu drogi ekspresowej S10, jednak przez wschodnie dzielnice miasta nadal przebiega DK nr 20. Obecnie z węzła Stargard Wschód kierowcy muszą się cofać przez miejscowości Święte i Strachocin, a następnie przejechać przez wschodnie dzielnice Stargardu. Budowa obwodnicy Stargardu w przebiegu DK nr 20 jest zatem od lat oczekiwana zarówno przez społeczność lokalną, jak i kierowców zmierzających ze Szczecina w kierunku Szczecinka, czy miast w powiecie drawskim.
Obwodnica Stargardu w przebiegu DK nr 20 powstanie na wschód od miasta, węzeł Stargard Wschód na drodze ekspresowej S10 z jej istniejącym fragmentem, przechodząc w kierunku północnym przez dolinę rzeki Krępiel, a następnie przecinając drogę powiatową oraz linię kolejową nr 202.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji została wydana w maju ubiegłego roku.Nowe połączenie w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego skróci drogę o 3 kilometry – z 7,5 kilometra obecnie do 4,5 kilometrów. Jak wskazuje GDDKiA, umożliwi to cztery razy szybsze pokonanie odcinka od drogi ekspresowej S10 do miejsca, w którym przewidziano włączenie obwodnicy do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 20, a które znajduje się ok. 500 metrów od obecnych granic administracyjnych miasta. Będzie to możliwe zarówno dzięki skróceniu przebiegu trasy, jak również ominięciu spowalniających ruch pojazdów skrzyżowań i przejść dla pieszych.
Nowy układ drogowy
Zmian w układzie drogowym Stargardu będzie znacznie więcej. Realizowana jest bowiem
północna obwodnica miasta w przebiegu drogi wojewódzkiej nr 106. Zapewni ona połączenie węzła Stargard Zachód na drodze ekspresowej S10 z miejscem włączenia obwodnicy wschodniej do istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 20, co umożliwi ominięcie osiedli w zachodniej części miasta.
Wówczas możliwe będzie ominięcie miasta w relacjach tranzytowych nie tylko na trasach zarządzanych przez GDDKiA, ale i drogach wojewódzkich, na przykład w ruchu z Pyrzyc do Goleniowa. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Północna obwodnica Stargardu będzie połączona z obwodnicą w przebiegu DK nr 20.