Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na realizację obwodnicy Srocka na wspólnym przebiegu dróg krajowych nr 12 i 91. Spośród sześciu złożonych ofert cztery mieszczą się w kosztorysie zamawiającego. Najtańszą ofertę w przetargu złożył Budimex, który oczekuje za realizację zadania tylko 82 mln zł.
Srock to wieś położona w województwie łódzkim w gminie Moszczenica w powiecie piotrkowskim. Przez centrum miejscowości przechodzi wspólny przebieg dróg krajowych nr 12 i 91. Choć Srock liczy nieco ponad pół tysiąca mieszkańców, budowa obwodnicy wydaje się konieczna. Ruch samochodowy jest bowiem wyjątkowo duży, na co wpływa bliskie sąsiedztwo autostrady A1, drogi ekspresowej S8 i szeregu centrów logistycznych. Z racji licznych skrzyżowań z drogami poprzecznymi aktualny stan rzeczy wpływa negatywnie nie tylko na standard życia społeczności lokalnej, ale również bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego.
Coraz bliższa jest jednak perspektywa budowy obejścia miasta od strony zachodniej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w dniu 2 września poinformowała o otwarciu ofert w przetargu na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”.
Przetarg ten został ogłoszony na początku lipca, o czym informował wówczas “Rynek Infrastruktury”. To pierwsze zadanie w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic, które już wkrótce znajdzie się na etapie realizacji.
Cztery spośród sześciu złożonych ofert zmieściły się w budżecie zamawiającego, określonym na kwotę blisko 107 mln zł. Najtańszy okazał się Budimex, który wycenił realizację zadania na niespełna 82 mln zł. Kolejne trzy oferty, złożone przez konsorcjum Mostów Łódź i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów ERBEDIM, konsorcjum Mirbudu i Kobylarni oraz PORR, zostały wycenione na ok. 89 mln zł. Kosztorys GDDKiA nieznacznie przekroczył Strabag, który oczekuje za realizację zadania blisko 108 mln zł. Z kolei konsorcjum PBI Infrastruktura, PBI WMB i Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych jest gotowe zaprojektować i wybudować obejście Srocka za ponad 129 mln zł.
Zadanie powinno zostać zrealizowane w terminie 34 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy, przy czym 17 miesięcy przewidziano na prace projektowe, zwieńczone uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W fazie robót budowlanych w rzeczonym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe.
Jak wskazuje GDDKiA, obwodnica Srocka powstanie w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), podobnie jak wszystkie inne nowe i rozbudowywane drogi krajowe w Polsce. Oznacza to m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra i parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. Trasa będzie liczyła blisko 4 kilometry długości. Jej początek przewidziano na rondzie w odległości kilometra od węzła Tuszyn na skrzyżowaniu wspomnianych dróg krajowych z autostradą A1. Budowa ronda umożliwi również na zawracanie i wjazd na autostradę A1 pojazdom jadącym od strony miejscowości Głuchów.