Wójt gminy Przytoczna wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obejścia miejscowości w przebiegu drogi krajowej nr 24, zatwierdzającą jego ostateczny przebieg. To jedna z dwóch obwodnic w przebiegu rzeczonej trasy, która powstanie w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Przytoczna to licząca blisko 2,5 tys. mieszkańców wieś będąca siedzibą gminy w powiecie międzyrzeckim w województwie lubuskim. Przez Przytoczną przebiega droga krajowa nr 24, łącząca drogę krajową nr 92 w Pniewach z drogą krajową nr 22 w miejscowości Rudnica nieopodal Gorzowa Wielkopolskiego. Trasa przecina całą miejscowość, częściowo po łukach, przez zabudowę mieszkaniową i liczne skrzyżowania z innymi drogami. Sytuacja ta wpływa negatywnie zarówno na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, jak i standard życia mieszkańców. Dlatego budowa obejścia Przytocznej została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic.
mat. pras. GDDKiA
Jak poinformowała pod koniec ubiegłego tygodnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wójt gminy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, zatwierdzającą ostateczny przebieg trasy. Co istotne, zatwierdzony został wariant wskazany przez inwestora jako rekomendowany, zakładający budowę 6-kilometrowego nowego fragmentu drogi na północ od miejscowości. Został on uznany za optymalny podczas analizy wielokryterialnej, która została sporządzona podczas opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.Co więcej, wśród czterech analizowanych wariantów uzyskał także najwyższe poparcie mieszkańców. Wydanie decyzji środowiskowej umożliwi rozpoczęcie kolejnych prac projektowych, a następnie realizacji inwestycji.
mat. pras. GDDKiA
Na nowym odcinku mają powstać cztery skrzyżowania z innymi drogami, dwa wiadukty nad linią kolejową nr 363 oraz most. Początek trasy od strony wschodniej zaplanowano na rozbudowanym fragmencie DK nr 24, do którego włączenie przewidziano na nowo powstałym rondzie. Następnie przewidziano przebieg po łuku w kierunku północno-zachodnim nad linią kolejową, a następnie prostym odcinkiem na zachód. Trasa połączy się następnie na skrzyżowaniu z ulicą Łąkowa, stanowiącą fragment drogi powiatowej nr 1324F, a następnie z trzema drogami gminnymi na łuku, przebiegając w kierunku południowo-zachodnim. Na ostatnim fragmencie bezkolizyjnie przetnie linię kolejową i włączy się ponownie do istniejącego przebiegu DK nr 24 po zachodniej stronie Przytocznej.
Obwodnica Przytocznej nie jest jedyną, jaką przewidziano do realizacji na DK nr 24 w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w poprzednim tygodniu, GDDKiA ogłosiła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” 3,5-kilometrowego obejścia Kamionnej. Wszystkie obwodnice realizowane przez GDDKiA, podobnie jak inne nowe i zmodernizowane fragmenty dróg krajowych, powstaną w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz możliwość przenoszenia obciążeń do 115 kN na oś.