Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Obwodnica Poręby i Zawiercia otwarta na pierwszym odcinku [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
25-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Katowice

Podziel się ze znajomymi:

W piątek, 25 kwietnia, udostępniony do ruchu został pierwszy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Trasa o długości 16,6 kilometra połączy obwodnicę Siewierza z drogą wojewódzką nr 791 w Zawierciu. W budowie cały czas jest drugi odcinek obwodnicy.

Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Od 28 czerwca 2024 r. inwestycja jest objęta dofinansowaniem w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.  Wartość dofinansowania w ramach FEnIKS to 150 000 000 zł, a łączne dofinansowanie z UE (POIiŚ oraz FEnIKS) to 389 100 250,30 zł.


Dwa odcinki obwodnicy Poręby i Zawiercia

Realizacja obwodnicy Poręby i Zawiercia została podzielona na dwa odcinki realizacyjne. Pierwszy z nich, oddany 25 kwietnia, dotyczył drogi od Siewierza do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Realizację w systemie Projektuj i buduj wykonała Grupa Mirbud za blisko 415 mln zł.

Drugi odcinek prowadzi od Kromołowa do Żerkowic i jest kontynuacją pierwszej części obwodnicy. Umowę na realizację blisko 7,5-kilometrowego odcinka za ponad 234 mln zł podpisano w listopadzie 2024 roku z firmą Polaqua. Decyzja ZRID dla tej inwestycji została wydana natomiast na początku stycznia poprzedniego roku.

Trasa swój początek będzie miała na węźle Kromołów (budowanym w ramach pierwszego etapu obwodnicy). Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowanej, sąsiedniej obwodnicy Kroczyc. Wykonawca zakończył już wycinkę drzew i rozpoczął prace ziemne. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, cała obwodnica powinna być gotowa do wiosny 2028 r.

Na budowie pierwszego odcinka wykorzystano nowoczesne rozwiązania inżynierskie w związku z kluczowym wiaduktem drogowym nad liniami kolejowymi oraz ulicą Grunwaldzką w Zawierciu. Jak informuje GDDKiA, obiekt o długości 115 m został wykonany z wykorzystaniem stali samopatynującej. Ta technologia została zastosowana po raz pierwszy na drodze krajowej w województwie śląskim, a jej wykorzystanie oznacza wyjątkową odporność na korozję. Dzięki dodatkowi miedzi oraz odpowiednio dobranym pierwiastkom stopowym stal ta tworzy naturalną ochronną powłokę tlenkową – patynę, która zapobiega dalszej degradacji materiału.

Dzięki temu, obiekt inżynierski będzie mógł przetrwać minimum 100-120 lat bez konieczności stosowania tradycyjnych powłok antykorozyjnych. Dodatkowo konstrukcja nie wymaga malowania przez cały czas użytkowania.

Obwodnica dla mieszkańców i kierowców

Dzięki obwodnicy kierowcy mogą ominąć teraz 16,1 km starej drogi krajowej, w tym 36 skrzyżowań lokalnych, pięć skrzyżowań ze znacznie obciążonym ruchem, 30 przejść dla pieszych, osiem sygnalizacji świetlnych, a tak że przejazd kolejowy z rogatkami, co przełożyć się ma na skrócenie czasu przejazdu o połowę i zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.

Na inwestycji zyskają jednak mieszkańcy Poręby i Zawiercia. Przeniesienie ruchu tranzytowego na nową trasę sprawi, że ulice w centrum będą mniej zatłoczone, co poprawi komfort życia i bezpieczeństwo. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli cieszyć się spokojniejszym otoczeniem i zredukowanym hałasem. Wyniesie ruchu tranzytowego poza miasto daje również większe bezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów.

Dodatkowo, aby zapewnić największy poziom bezpieczeństwa, wzdłuż obwodnicy zamontowane zostało oświetlenie LED w obszarze każdego węzła, wszystkich przejść dla pieszych oraz na skrzyżowaniu z ulicą Oleśnickiego w Siewierzu.

Inwestycja ponadto została zaplanowana w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w ekosystem i zapewnić zrównoważony rozwój regionu, w związku z czym uwzględniono na trasie m.in. przejścia dla zwierząt czy bezpieczne szlaki migracyjne dla łosi.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Decyzja środowiskowa dla rozbudowy DK22 Czarna Woda – Zblewo

Drogi i autostrady

Decyzja środowiskowa dla rozbudowy DK22 Czarna Woda – Zblewo

Damian Kelman 25 kwietnia 2025

Łódzkie buduje dojazdy do dróg szybkiego ruchu

Drogi i autostrady

Łódzkie buduje dojazdy do dróg szybkiego ruchu

Damian Kelman 24 kwietnia 2025

Umowa na projekt modernizacji DK28 Wadowice – Sucha Beskidzka

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Śląskie. GDDKiA ogłasza przetarg ws. obwodnicy Poręby i Zawiercia

Drogi i autostrady

Śląskie. GDDKiA ogłasza przetarg ws. obwodnicy Poręby i Zawiercia

Grzegorz Rekiel 08 lipca 2024

Polaqua blisko kontraktu na drugi etap obwodnicy Poręby i Zawiercia

Drogi i autostrady

GDDKiA ogłosiła przetarg na II etap obwodnicy Poręby i Zawiercia

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Decyzja środowiskowa dla rozbudowy DK22 Czarna Woda – Zblewo

Drogi i autostrady

Decyzja środowiskowa dla rozbudowy DK22 Czarna Woda – Zblewo

Damian Kelman 25 kwietnia 2025

Łódzkie buduje dojazdy do dróg szybkiego ruchu

Drogi i autostrady

Łódzkie buduje dojazdy do dróg szybkiego ruchu

Damian Kelman 24 kwietnia 2025

Umowa na projekt modernizacji DK28 Wadowice – Sucha Beskidzka

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Śląskie. GDDKiA ogłasza przetarg ws. obwodnicy Poręby i Zawiercia

Drogi i autostrady

Śląskie. GDDKiA ogłasza przetarg ws. obwodnicy Poręby i Zawiercia

Grzegorz Rekiel 08 lipca 2024

Polaqua blisko kontraktu na drugi etap obwodnicy Poręby i Zawiercia

Drogi i autostrady

GDDKiA ogłosiła przetarg na II etap obwodnicy Poręby i Zawiercia

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5