W piątek, 25 kwietnia, udostępniony do ruchu został pierwszy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78. Trasa o długości 16,6 kilometra połączy obwodnicę Siewierza z drogą wojewódzką nr 791 w Zawierciu. W budowie cały czas jest drugi odcinek obwodnicy.
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Od 28 czerwca 2024 r. inwestycja jest objęta dofinansowaniem w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wartość dofinansowania w ramach FEnIKS to 150 000 000 zł, a łączne dofinansowanie z UE (POIiŚ oraz FEnIKS) to 389 100 250,30 zł.
Realizacja obwodnicy Poręby i Zawiercia została podzielona na dwa odcinki realizacyjne. Pierwszy z nich, oddany 25 kwietnia, dotyczył drogi od Siewierza do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Realizację w systemie Projektuj i buduj wykonała Grupa Mirbud za blisko 415 mln zł.
Drugi odcinek prowadzi od Kromołowa do Żerkowic i jest kontynuacją pierwszej części obwodnicy. Umowę na realizację blisko 7,5-kilometrowego odcinka za ponad 234 mln zł podpisano w listopadzie 2024 roku z firmą Polaqua. Decyzja ZRID dla tej inwestycji została wydana natomiast na początku stycznia poprzedniego roku.
Trasa swój początek będzie miała na węźle Kromołów (budowanym w ramach pierwszego etapu obwodnicy). Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowanej, sąsiedniej obwodnicy Kroczyc. Wykonawca zakończył już wycinkę drzew i rozpoczął prace ziemne. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, cała obwodnica powinna być gotowa do wiosny 2028 r.
Na budowie pierwszego odcinka wykorzystano nowoczesne rozwiązania inżynierskie w związku z kluczowym wiaduktem drogowym nad liniami kolejowymi oraz ulicą Grunwaldzką w Zawierciu. Jak informuje GDDKiA, obiekt o długości 115 m został wykonany z wykorzystaniem stali samopatynującej. Ta technologia została zastosowana po raz pierwszy na drodze krajowej w województwie śląskim, a jej wykorzystanie oznacza wyjątkową odporność na korozję. Dzięki dodatkowi miedzi oraz odpowiednio dobranym pierwiastkom stopowym stal ta tworzy naturalną ochronną powłokę tlenkową – patynę, która zapobiega dalszej degradacji materiału.
Dzięki temu, obiekt inżynierski będzie mógł przetrwać minimum 100-120 lat bez konieczności stosowania tradycyjnych powłok antykorozyjnych. Dodatkowo konstrukcja nie wymaga malowania przez cały czas użytkowania.
Obwodnica dla mieszkańców i kierowców
Dzięki obwodnicy kierowcy mogą ominąć teraz 16,1 km starej drogi krajowej, w tym 36 skrzyżowań lokalnych, pięć skrzyżowań ze znacznie obciążonym ruchem, 30 przejść dla pieszych, osiem sygnalizacji świetlnych, a tak że przejazd kolejowy z rogatkami, co przełożyć się ma na skrócenie czasu przejazdu o połowę i zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.
Na inwestycji zyskają jednak mieszkańcy Poręby i Zawiercia. Przeniesienie ruchu tranzytowego na nową trasę sprawi, że ulice w centrum będą mniej zatłoczone, co poprawi komfort życia i bezpieczeństwo. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli cieszyć się spokojniejszym otoczeniem i zredukowanym hałasem. Wyniesie ruchu tranzytowego poza miasto daje również większe bezpieczeństwo dla pieszych i rowerzystów.
Dodatkowo, aby zapewnić największy poziom bezpieczeństwa, wzdłuż obwodnicy zamontowane zostało oświetlenie LED w obszarze każdego węzła, wszystkich przejść dla pieszych oraz na skrzyżowaniu z ulicą Oleśnickiego w Siewierzu.
Inwestycja ponadto została zaplanowana w taki sposób, aby jak najmniej ingerować w ekosystem i zapewnić zrównoważony rozwój regionu, w związku z czym uwzględniono na trasie m.in. przejścia dla zwierząt czy bezpieczne szlaki migracyjne dla łosi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.