Wraz z zakończeniem robót zasadniczych na budowie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w przebiegu drogi krajowej nr 9 wykonawca złożył wniosek o pozwolenie na użytkowanie do Wojewódzkiego Nadzoru Inspektora Budowlanego. Nowy fragment o długości ponad 2,5 kilometra powinien zostać oddany do użytku już w kwietniu. Umożliwi ominięcie południowej części miasta. Docelowo planowana jest budowa tzw. “dużej obwodnicy”, która ominie cały Ostrowiec Świętokrzyski.
Droga krajowa nr 9 to jedyna w Polsce droga krajowa o jednocyfrowym numerze, w przypadku której nie przewiduje się jej zastąpienia drogą ekspresową lub autostradą. Licząca 189 kilometrów trasa łączy Radom z Rzeszowem. Niski numer wynika z faktu, że w okresie powojennej odbudowy gospodarki po II wojnie światowej rozważano budowę autostrady w osi północ-południe, łączącej Gdańsk z Czechosłowacją m.in. przez Warszawę, Radom i Rzeszów. Do inwestycji nigdy nie doszło.
Jednak na wielu odcinkach DK nr 9 zmienia swoje oblicze bądź zmieni je w najbliższej przyszłości. Największe zmiany czekają odcinek na Podkarpaciu, pomiędzy autostradą A4 a planowaną drogą ekspresową S74. Fragment ten zostanie poprowadzony w dużej mierze w nowym śladzie, a układ 2x2 zapewni warunki jazdy zbliżone do drogi ekspresowej. Na prawdziwą rewolucję komunikacyjną czeka Opatów, który zyska obejście z trzech stron – w przebiegu DK nr 9 oraz drogi ekspresowej S74. Z kolei liczący ponad 63 tys. mieszkańców Ostrowiec Świętokrzyski już wkrótce zyska obwodnicę. Realizacja robót zasadniczych dobiegła końca, a wykonawca inwestycji (konsorcjum Fabe Polska i Sine Midas Stroy) złożył do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie.
Obejście południowych dzielnic miastaNowy fragment łączy skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 755 (tzw. węzeł Brezelia) z nowo powstałym rondem w rejonie miejscowości Jędrzejów na dotychczasowym przebiegiem DK nr 9 w kierunku Rzeszowa. Jak możemy zobaczyć na mapie, 2,5-kilometrowy fragment jest nie tyle obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego, co jego południowej części. Cały czas większość trasy w mieście przebiegać będzie w pobliżu centrum, tak jak dotychczas, przez zabudowę mieszkaniową, skrzyżowania z licznymi ulicami poprzecznymi, czy rejon dworca kolejowego. Po oddaniu obwodnicy kierowcy ominą zatem tylko południową część miasta.
W efekcie ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z alei 3 Maja oraz ulic Sandomierskiej i Opatowskiej. Do skrzyżowania z DW nr 755 trasa będzie poprowadzona aleją 25-lecia Wolności, a następnie ulicą Jana Piwnika “Ponurego”. Wpłynie to na poprawę standardu życia mieszkańców taki części Ostrowca Świętokrzyskiego, jak Kolonia Piaski, Ludwików, czy Ostrówek. Nakłady inwestycyjne przeznaczone na inwestycję wyniosły niespełna 53 mln zł.
W oczekiwaniu na “dużą obwodnicę”
Ostrowiec Świętokrzyski ma jednak w przyszłości doczekać się tzw. “dużej obwodnicy”, która zapewni całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego w przebiegu DK nr 9. Nowy, blisko 13-kilometrowy fragment połączy miejscowości Rudka i Jacentów, umożliwiając nie tylko całkowite obejście miasta, ale także skrócenie trasy – dziś DK nr 9, przebiegająca w województwie świętokrzyskim w przeważającej mierze z północnego zachodu na południowy wschód, odbija w miejscowości Rudka do Ostrowca Świętokrzyskiego wyraźnie na wschód, a od tego miasta przebiega w kierunku południowym.
W lutym 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Władze Ostrowca Świętokrzyskiego liczą na to, że w przyszłości powstanie także północna obwodnica miasta, która połączyłaby miejscowość Młynek w rejonie Starachowic z obwodnicą południowych dzielnic. Inwestycja ta poprawiłaby skomunikowanie dużego kombinatu metalurgicznego, który znajduje się w północno-wschodniej części Ostrowca Świętokrzyskiego.