Budowa obwodnicy Osieka w województwie świętokrzyskim zbliża się coraz większymi krokami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że złożony został wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego projektu, realizowanego w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Osiek to niewielkie, liczące ok. 2 tys. mieszkańców miasto w powiecie staszowskim i województwie świętokrzyskim, położone nieopodal Wisły, na której to rzece wytyczona została w tym rejonie granica województw świętokrzyskiego i podkarpackiego. Miasto słynie z pobliskiej kopalni siarki, w pobliżu przebiega także Linia Hutnicza Szerokotorowa. Przez Osiek przebiega również droga krajowa nr 79. Przez lata to nieduże miasto stanowiło w ramach owej trasy wąskie gardło, a to za sprawą ostrych łuków.
Obecny przebieg drogi krajowej nr 79 przez Osiek jest zatem nie tylko kłopotliwy dla mieszkańców tego miasta, ale także dla kierowców. Na szczęście dla jednych i drugich budowa obwodnicy miasta została uwzględniona w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic, co spowoduje zarówno skrócenie czasu przejazdu w relacji z Krakowa do Sandomierza, jak również zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i poprawę komfortu życia mieszkańców Osieka. Jak informuje GDDKiA, do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach złożony został wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego projektu.
Ponad 3 kilometry nowej trasy
W ramach inwestycji powstać ma 3,2-kilometrowy jednojezdniowy odcinek w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego, który ominie Osiek od strony południowej. Oprócz budowy nowej drogi projekt zakłada budowę dwóch wiaduktów na skrzyżowaniach z drogami powiatowymi, dwóch rond w ramach połączenia z istniejącą drogą krajową nr 79, czy przejść dla zwierząt. Dodatkowo istniejąca droga krajowa na ok. 700-metrowym odcinku zostanie rozbudowana. Szerokość pasa ruchu przewidziano na 3,5 metra, zaś szerokość poboczy na 1,5 metra. Nawierzchnia będzie zdolna do przenoszenia obciążeń na poziomie 11,5 ton na oś.
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, dla inwestycji w ramach prac przygotowawczych został już zrealizowany pierwszy etap studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, którego wykonawcą była spółka Egis Poland. Na tym etapie określono również cztery warianty przebiegu obwodnicy.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będzie równoznaczna z ostatecznym zatwierdzeniem przebiegu trasy, co otworzy pole do realizacji dalszych prac projektowych, a w późniejszym czasie rozpoczęcia prac budowlanych. Według aktualnego harmonogramu prac realizacja inwestycji ma nastąpić w latach 2025-2028 w formule “projektuj i buduj”.