Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o aktualnych postępach na budowie obwodnicy Opatowa, powstającej w przebiegu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74. Zaawansowanie prac przekroczyło już 70%. To jedna z najważniejszych realizowanych obecnie inwestycji drogowych w województwie świętokrzyskim.
Opatów to liczące ponad 6 tys. mieszkańców miasto powiatowe w województwie świętokrzyskim. Przebiegają tu drogi krajowe nr 9 i 74. Obydwie przecinają w zasadzie całe miasto, a w ścisłym centrum ich przebieg się pokrywa. Co więcej, wspólny przebieg jest wąski i poprowadzony pomiędzy ciasną zabudową. Każdej doby przez Opatów przejeżdża aż kilkanaście tysięcy pojazdów, przy czym co trzeci to samochód ciężarowy. Sytuacja ta wpływa bardzo niekorzystnie zarówno na standard życia mieszkańców miasta, jak również bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz płynność ruchu drogowego.
Zarówno w przebiegu DK nr 9, jak i powstającej drogi ekspresowej S74, powstaje jednak układ obwodnic w układzie 2x2, które umożliwią pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Oprócz obwodnic powstaje również jednojezdniowy tzw. łącznik północny, zapewniający połączenie pomiędzy istniejącymi DK nr 9 i 74 na północny wschód od Opatowa, a tym samym szybkie połączenie na takich relacjach, jak Kielce – Lublin, czy Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Kraśnik. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zaawansowanie robót budowlanych jest już daleko za półmetkiem, przekraczając poziom 70%. Przypomnijmy, że oddanie do użytku opatowskiego ringu zaplanowano na pierwszy kwartał przyszłego roku.
GDDkiA wskazuje w komunikacie prasowym, że gotowe są już konstrukcje 13 spośród 14 obiektów mostowych (zakończono montaż i betonowanie ustrojów nośnych), w tym estakady liczącej ok. 300 metrów długości, oraz pierwsza warstwa nawierzchni bitumicznej w postaci podbudowy asfaltowej. Dotyczy to zarówno układu obwodnic, jak i łącznika północnego. W tym miesiącu na 2-kilometrowym fragmencie ułożono także pierwsze odcinki warstwy wiążącej. Wkrótce mają rozpocząć się prace związane z wykonaniem kap chodnikowych i układaniem asfaltu lanego. – Ogólne zaawansowanie robót na obiektach mostowych w ramach tej inwestycji wynosi 95 procent, a robót bitumicznych około 20 procent – podsumowuje GDDKiA.
Prace realizowane są w ramach inwestycji o wartości ok. 460 mln zł. Układ obwodnic i łącznik północny będą liczyć łącznie ok. 15 kilometrów długości, przy czym nowy przebieg DK nr 9 będzie liczył nieco ponad 5 kilometrów długości, natomiast w ciągu drogi ekspresowej S74 powstanie 6,5-kilometrowy fragment. Zasadnicza część trasy przebiegać będzie na zachód i południowy zachód od Opatowa. Co istotne, inwestycja realizowana jest zgodnie z założonym wraz z
zawarciem umowy w 2021 roku harmonogramem prac. Generalnym wykonawcą zadania jest konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción.
Na skrzyżowaniu istniejącej DK nr 74 z nowym przebiegiem DK nr 9 oraz na włączeniu przyszłej drogi ekspresowej S74 do istniejącego fragmentu DK nr 9 powstają ronda. W ciągu obwodnicy Opatowa powstaną dwa węzły drogowe – pierwszy połączy istniejący i nowy przebieg DK nr 9 oraz wspomniany wcześniej łącznik północny, zaś drugi, w rejonie miejscowości Marcinkowice, połączy drogę ekspresową S74 z nowym przebiegiem DK nr 9. Węzeł drogowy w Marcinkowicach będzie ponadto połączony z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.