Władze liczącego 7,5 tys. mieszkańców miasta od lat liczą na powstanie obwodnicy w przebiegu drogi krajowej nr 58, która dziś meandruje przez miasto. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest jednak sceptyczna, wskazując na słabe prognozy ruchowe.
Jak informuje “Gazeta Wyborcza”, władze Olsztynka od lat próbują przekonać państwowego zarządcę infrastruktury drogowej do wybudowania obwodnicy, przez które przebiega droga krajowa nr 58, włączająca się do drogi ekspresowej S51 w okolicach miasta. Wprawdzie obecnie istniejąca trasa omija centrum, przebiegając przez obrzeża Olsztynka, jednak meandruje po nich i znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych, co wpływa ujemnie na komfort życia społeczności lokalnej. Dodatkowo pojazdy przemierzające Olsztynek tranzytem muszą wykonać kilka manewrów, ponieważ w przebiegu drogi krajowej nr 58 w mieście znajduje się kilka skrzyżowań.
Władze miasta zadeklarowały nawet współfinansowanie prac planistycznych i projektowych. GDDKiA jest jednak sceptyczna. Dlaczego? Budowa obwodnicy Olsztynka i pobliskich Mierek już w przeszłości była analizowana, jednak prognozy ruchu nie wskazywały na zasadność inwestycji. – Natężenia istniejącego i prognozowanego ruchu nie wskazują na konieczność zwiększenia przekroju drogi. Funkcjonujący obecnie na odcinku przebiegającym przez miasto przekrój 1x2 zapewnia dobre warunki poziomu swobody ruchu. Opracowana w 2009 roku analiza i prognoza ruchu wskazywała, że dopiero w 2035 roku ruch na obwodnicy Olsztynka wyniósłby ok. 4000 pojazdów na dobę – powiedział Karol Głębocki, rzecznik oddziału GDDKiA w Olsztynie, w wypowiedzi dla “Gazety Wyborczej”.
Obecnie Olsztynek posiada obwodnicę północno-zachodnią w przebiegu drogi ekspresowej S51, która łączy węzeł Olsztynek Zachód na drodze ekspresowej S7 z Olsztynem. Władze miasta ubolewają, że do budowy obejścia miasta w drodze krajowej nr 58, która łączy Olsztynek ze Szczytnem (i dalej ze Szczuczynem na Podlasiu, gdzie łączy się z drogą ekspresową S61), nie doszło w trakcie budowy istniejącej obwodnicy. – Przebieg drogi krajowej przez Olsztynek jest bardzo uciążliwy, a przypomnę, że przebiega ona w pobliżu dużego osiedla bloków. Problemy dodatkowo potęguje przejazd kolejowy w mieście, co niejednokrotnie powoduje nie tylko sytuacje niebezpieczne, ale również tamuje ruch samochodów na drodze krajowej – wskazywał burmistrz Robert Waraksa w wypowiedzi dla “Gazety Wyborczej”.
Samorządowcy deklarują, że nie przestaną walczyć o realizację kluczowej dla miasta inwestycji, jednak nie została ona ujęta nawet na liście rezerwowej rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Droga krajowa nr 58 nie znajduje się bowiem na liście odcinków podstawowych w sieci GDDKiA, lecz uzupełniających.