Trwają prace przy budowie drugiego etapu obwodnicy Mogilna, który domknie obejście miasta w kujawsko-pomorskim. Sprzyjające warunki pogodowe sprawiły, że budowa mogła być prowadzona również w zimowych miesiącach. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy podsumował inwestycję.
Budowa obwodnicy Mogilna będzie kosztowała około 86 mln zł i zrealizuje ją firma Strabag. Inwestycja jest jednak współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Pogoda sprzyja budowie
Zasadnicza część obwodnicy Mogilna powstała w ramach pierwszego etapu inwestycji i została oddana do użytku już w 2013 roku. Aktualnie trwają prace nad budową ostatniego, 1,5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 254, który połączy rondo w miejscowości Świerkówiec z Żabnem.
Inwestycja pozwoli wyprowadzić tranzyt z północnej części miasta. W ramach budowy powstanie również 220-metrowa estakada nad Panną, a także zostaną wzmocnione grunty słabonośne betonowymi palami.
Na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką oraz lokalną drogą na Bystrzycę powstanie nowe czterowlotowe rondo z chodnikami i przejściami dla pieszych. Zaplanowano także budowę przepustów dla zwierząt. Projekt przewiduje również budowę drogowej stacji pomiarowej z kamerami.
Dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym, wykonawca mógł zrealizować część prac w okresie zimowym. W tym momencie, gotowe są wszystkie pale pod podporami planowanej estakady. Na dojeździe od strony Świerkówca wzmocniono podłoże. Podobne prace prowadzone są od strony Żabna. Strabag kontynuuje także roboty przy uzbrojeniu - od strony Żabna zbudowano odcinek kanalizacji deszczowej i kanału technologicznego, usunięto też kolizję z linią średniego napięcia.
Obwodnice w kujawsko-pomorskim
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy przypomina, że samorząd województwa regularnie powiększa pulę środków na zlecenie prac projektowo-budowlanych w regionalnym programie budowy obwodnic W związku z tym powstaje 14 obwodnic o łącznej długości ok. 70 km.
Stan obwodnic w województwie, za które odpowiada ZDW, wygląda na tę chwilę następująco:
- Mogilno – trwają prace budowlane;
- Więcbork – zaawansowane prac nad projektem;
- Rypin – odbyły się konsultacje społeczne, uzyskanie decyzji środowiskowej w trakcie postępowania;
- Brodnica – prace nad nowym wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej;
- Więcbork – prace nad projektem;
- Rypin – odbyły się konsultacje społeczne, uzyskanie decyzji środowiskowej w trakcie postępowania;
- Tuchola – kontynuowane projektowanie;
- Lisewo – aktualizacja dokumentacji projektowej;
- Chełmża – odbyły się konsultacje, prace nad koncepcją, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej;
- Sępólno Krajeńskie – ZDW uzyskał decyzję środowiskową, inwestycja koordynowana z obwodnicą zachodnią realizowaną przez GDDKIA;
- Golub-Dobrzyń – zakończyły się konsultacje, prace nad koncepcją w toku, w trakcie postępowania uzyskanie decyzji środowiskowej;
- Radzyń Chełmiński – zakończyły się konsultacje społeczne, prace nad koncepcją, przygotowania do uzyskania decyzji środowiskowej;
- Trląg – kończy się aktualizacja dokumentacji, przygotowania do przetargu;
- Białe Błota – przygotowania do ogłoszenia przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe po zmianie lidera zadania na ZDW;
- Łysomice – przygotowania do ogłoszenia przetargu na nowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe w porozumieniu z innymi zarządcami dróg.