Przebieg obwodnicy Łochowa w przebiegu drogi krajowej nr 62 został ostatecznie zatwierdzony. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydał bowiem burmistrz Łochowa. W ramach inwestycji, która ma zostać zrealizowana w systemie “projektuj i buduj” w latach 2026-2028, powstanie blisko 10 kilometrów nowej drogi.
Łochów to liczące blisko 7 tys. mieszkańców miasto w powiecie węgrowskim na Mazowszu, przez które przebiega linia kolejowa nr 6 z Warszawy do Białegostoku. Łączą się tu również drogi krajowe nr 50 i 62, przebiegające obecnie przez centrum miasta, w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, przechodząc także przez liczne skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę blisko 10-kilometrowej obwodnicy Łochowa w przebiegu DK nr 62, co umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego, dzięki czemu zwiększy się komfort życia społeczności lokalnej, a ruch drogowy będzie bardziej bezpieczny i płynny.
OpenStreetMapJak poinformowała GDDKiA, przebieg trasy został ostatecznie zatwierdzony wraz z wydaniem przez burmistrza Łochowa decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Obwodnicę podzielono na dwa odcinki. Pierwszy fragment przebiegać będzie pomiędzy istniejącą DK nr 62 w rejonie obiektu mostowego nad rzeką Liwiec a istniejącą DK nr 50 w obszarze tego samego mostu. Drugi fragment stanowić będzie południowe obejście centrum miasta, pełniąc funkcję łącznika pomiędzy pierwszą częścią a istniejącym przebiegiem DK nr 62 w kierunku Węgrowa. W tym miejscu warto zaznaczyć, że obydwie drogi krajowe pełnią istotną rolę w ruchu tranzytowym, tworząc tzw. tranzytową obwodnicę Warszawy (DK nr 50 na zachodzie, południu i wschodzie na odcinku Łochów – Wyszogród, DK nr 62 na północy na odcinku Wyszogród – Łochów).
Podobnie jak wszystkie budowane obecnie obwodnice na drogach krajowych, nowy odcinek będzie spełniać standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń na poziomie 115 kN na oś. Na nowym fragmencie powstaną cztery wiadukty (trzy w ciągu drogi oraz jeden nad drogą). Powstaną również ciągi pieszo-rowerowe, nowe skrzyżowania, system odwodnienia, czy urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Zaplanowano również przebudowę krzyżujących się z obwodnicą pozostałych dróg.
Orientacyjny przebieg trasy
W ramach działań minimalizujących wpływ inwestycji na środowisko naturalne zaplanowano budowę przejść dla zwierząt wraz z układem naprowadzających nasadzeń roślinności i ogrodzeń, ekranów akustycznych oraz zespołu zbiorników pełniących funkcję retencyjną i podczyszczającą wody opadowe lub roztopowe. Inwestycja ma być realizowana pod stałym nadzorem przyrodniczym.
Zadanie zostało uwzględnione w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku. Realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj” zaplanowano natomiast na lata 2026-2028. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego o wyższym stopniu szczegółowości wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizuje spółka Trakt. GDDKiA informuje, ze wykonawca opracowania aktualnie rozpoczyna pomiary geodezyjne oraz roboty geologiczne, które będą stanowiły podstawę opracowania dokumentację geologiczno-inżynierską. Trwa także uszczegółowienie rozwiązań projektowych oraz branżowych.