4 lutego 2023 roku, na miesiąc przed kontraktowym terminem, nastąpiło uroczyste oddanie do użytku obwodnicy Grodziska Mazowieckiego w ciągu drogi wojewódzkiej DW 579.
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego powstała w nowym śladzie drogi wojewódzkiej nr 579 i połączyła węzeł Grodzisk Mazowiecki na autostradzie A2 z miejscowością Kałęczyn, gdzie krzyżuje się ze starym śladem drogi 579. Nowa trasa została wybudowana jako droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o nawierzchni bitumicznej i obustronnym poboczem.
W jej ciągu powstały 3 obiekty mostowe, w tym most na rzece Mrowna i wiadukt drogowy nad linią kolejową 447, będąca fragmentem CMK, łączącą stacje Warszawa Zachodnia i Grodzisk Mazowiecki. Inwestycja objęła ponadto budowę dróg serwisowych i ścieżek rowerowych oraz 5 skrzyżowań, w tym 3 typu rondo. Na długości 1,6 kilometra zamontowano ekrany akustyczne, które zapewnią mieszkańcom okolicznych posesji zabezpieczenie przed hałasem komunikacyjnym.
Zakres prac – wymagający szczególnej uwagi – obejmował branżę sanitarną, w tym przebudowę gazociągu wysokiego ciśnienia na długości 378 m, która polegała na usunięciu kolizji z wiaduktem drogowym zaprojektowanym nad linią kolejową. W tym celu gazociąg został przełożony pod czynną linią kolejową metodą przecisku, która umożliwia bezwykopowe pokonywanie przeszkód.
Nowa trasa prowadzi przez tereny podmokłe i trudne geologicznie, dlatego na jej budowie zastosowano specjalne nasypy przeciążeniowe. Wybudowano specjalistyczne odwodnienia, w skład którego wchodzi 14 zbiorników retencyjnych z systemem podczyszczania wód opadowych.
– Wyprowadzenie uciążliwego ruchu tranzytowego z miejskich ulic ma ogromne znaczenie dla ludzi i środowiska. Mieszkańcy Grodziska Mazowieckiego od wielu lat oczekiwali tej inwestycji, która zwiększy bezpieczeństwo i poprawi komfort życia. To także dobra wiadomość dla kierowców, szczególnie pojazdów ciężkich, zarówno tych które tranzytem przejeżdżały przez miasto, jak i tych jadących do licznych centrów logistycznych i obiektów przemysłowych. Do tej pory zmuszone były do przejazdu przez centrum miasta. Powstało jednocześnie dogodne połączenie z węzłem autostrady A2 STRABAG jest zaangażowany w budowę infrastruktury drogowej, którą realizuje w różnych częściach kraju. Wybudowaliśmy w Polsce kilkaset kilometrów obwodnic. Obecnie prowadzimy prace między innymi przy realizacji obwodnicy Chełma, Gostynia, Zielonej Góry i Pułtuska – dodaje Waldemar Wójcik, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Umowa na budowę 7 km odcinka obwodnicy została podpisana z Mazowieckim Zarządem Dróg w Warszawie 27 sierpnia 2020 roku, a pierwsze prace na budowie nowej trasy rozpoczęły się w drugiej połowie września 2020 r. Kontrakt opiewał na 155,5 mln zł brutto.