Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do burmistrza Brześcia Kujawskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy miasta w przebiegu drogi krajowej nr 62. Rekomendowany wariant zakłada budowę blisko 9,5-kilometrowej trasy na południe od miasta. Inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Brześć Kujawski to liczące 4,5 tys. mieszkańców miasto w powiecie włocławskim. Przebiega tędy droga krajowa nr 62. Nie przechodzi ona wprawdzie przez ścisłe centrum, jednak znaczna jej część bezpośrednio sąsiaduje z zabudową mieszkaniową. Dodatkowo jej przebieg w Brześciu Kujawskim jest kręty i jednocześnie pełen skrzyżowań z innymi drogami (w pobliżu centrum łączy się ze wspólnym przebiegiem dwóch dróg wojewódzkich), co wpływa negatywnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego. Ponadto DK nr 62 jest kluczowym korytarzem komunikacyjnym dla południowej części Kujaw, łączącym je z autostradą A1 na węźle Włocławek Zachód.
mat. pras. GDDKiA
Budowa obejścia miasta została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic jako jedna z sześciu inwestycji zaplanowanych do realizacji na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Obecnie realizacja zadania znajduje się na etapie prac przygotowawczych. Za opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej odpowiada Biuro Projektów Budownictwa Komunikacyjnego TRAKT. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do burmistrza Brześcia Kujawskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, która zatwierdzi ostateczny przebieg trasy, umożliwiając kontynuację prac projektowych.
Rekomendowany wariantJako rekomendowany wskazany został wariant nr 2, który zakłada budowę nowego odcinka DK nr 62 na południe od miasta. Początek obwodnicy zaplanowano w 53,6 kilometrze trasy na zachód od Brześcia Kujawskiego. Trasa będzie przebiegać po łagodnych łukach, łącząc się z drogą wojewódzką nr 270 i przecinając rzekę Zgłowiączkę, a następnie łącząc się z drogą powiatową nr 2911C (ulica Krakowska), drogą wojewódzką nr 265 oraz drogą gminną nr 190441C (ulica Kilińskiego).
Na wschód od miasta obwodnica połączy się z istniejącym przebiegiem DK nr 62 w dwóch miejscach w rejonie miejscowości Pikutkowo, położonej w bezpośrednim sąsiedztwie wspomnianego węzła Włocławek Zachód na autostradzie A1. Koniec trasy przewidziano w 62,4 kilometrze DK nr 62. Warto dodać, że wszystkie analizowane warianty obwodnicy Brześcia Kujawskiego zakładają przebieg na południe od miasta.
Oddanie do użytku za 7 latPodobnie jak inne nowe i zmodernizowane odcinki dróg krajowych, obwodnica Brześcia Kujawskiego będzie drogą główną ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. Na trasie zaplanowano także dwa stanowiska dla służb inspekcji transportu drogowego, przeznaczone do kontroli i ważenia pojazdów.
Aktualnie obowiązujący harmonogram inwestycji zakłada, że roboty budowlane zostaną zrealizowane w latach 2029-2031. Przetarg na realizację zadania w systemie “projektuj i buduj” ma zostać ogłoszony w 2026 roku. Efektem inwestycji będzie poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego w rejonie Brześcia Kujawskiego oraz poprawa standardu życia lokalnej społeczności.