Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek do burmistrza Augustowa o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy południowo-wschodniej obwodnicy miasta w przebiegu drogi krajowej nr 16. Realizacja nieco ponad 7-kilometrowego odcinka została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic.
W liczącym 30 tys. mieszkańców Augustowie w województwie podlaskim łączą się dwie drogi krajowe – DK nr 8 oraz DK nr 16. O ile pierwsza spośród wyżej wymienionych omija miasto od strony zachodniej, o tyle “krajowa szesnastka” przebiega przez obszary zabudowy mieszkaniowej i usługowej, w tym w rejonie rozbudowanej w Augustowie infrastruktury turystycznej. Dodatkowo w przebiegu DK nr 16 w mieście pokonać trzeba kilka skrzyżowań. Dlatego budowa obwodnicy jest oczekiwana zarówno przez kierowców, jak też mieszkańców i turystów.
Realizacja inwestycji została uwzględniona na liście podstawowej projektów w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła właśnie wniosek do burmistrza Augustowa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, które ostatecznie przesądzi o zatwierdzeniu rekomendowanego wariantu przebiegu nowego odcinka. Od 2019 analizowano łącznie sześć wariantów. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przygotowuje spółka Value Engineering.
Zgodnie ze złożonym wnioskiem, obwodnica ma mieć swój początek na rondzie za DK nr 8 – ok. 2 kilometrów na południe od węzła Augustów. Następnie przetnie Kanał Augustowski i będzie przebiegać wzdłuż jeziora Sajno, przecinając także Kanał Bystry. Za przecięciem Kanału Bystrego zaplanowano skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 664. Włączenie do istniejącego przebiegu DK nr 16 zaplanowano za jej przecięciem z linią kolejową nr 40 Sokółka – Suwałki. Entuzjastami wybranego wariantu przebiegu nie były władze samorządowe Augustowa, które publicznie wyrażały obawy związane z odcięciem mieszkańców i turystów od jeziora Sajno.
Nowa obwodnica ma być drogą jezdniową, spełniającą standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. konstrukcję jezdni o parametrach w zakresie nośności umożliwiających przenoszenie obciążeń na poziomie 11,5 ton na oś. W ramach inwestycji powstanie również ciąg pieszo-rowerowy. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, obwodnica będzie projektowana z myślą o minimalizacji oddziaływania na środowisko naturalne. W tym celu powstaną przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne oraz ekrany przeciwolśnieniowe. Projekt uwzględni również zadania związane z ochroną środowiska wodnego – powstaną odcinkowa kanalizacja deszczowa, rowy trawiaste, zbiorniki retencyjne i retencyjno-infiltracyjne, a także separatory i osadniki.
Co istotne, budowa obwodnicy wpisuje się w szerszy program modernizacji “krajowej szesnastki” pomiędzy Augustowem a granicą polsko-litewską, zakładający zapewnienie na całej długości szerokości jezdni na poziomie 7 metrów i nośności 11,5 ton na oś. Przebudowa trasy będzie istotna przede wszystkim w kontekście mobilności wojskowej – ruch samochodów ciężarowych na Litwę ma odbywać się przede wszystkim z wykorzystaniem drogi ekspresowej S61.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.