Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Obejściem Węgierskiej Górki pod koniec przyszłego roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

ep.

Data publikacji:
17-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-08-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

Ten niedługi odcinek z dwoma tunelami zlikwiduje wąskie gardło na prowadzącej w stronę Słowacji drodze ekspresowej S1. Jego zaawansowanie przekroczyło już 80 proc., niektóre zakresy prac wymagają jednak jeszcze trochę pracy i czasu. Kierowcy pojadą tędy najpewniej pod koniec 2025 r.

Mowa o 8,5-kilometrowym odcinku drogi S1 Przybędza – Milówka, na którym powstają dwa tunele – jeden o długości blisko 1 km, drugi 800 m. Droga budowana jest w dwóch przekrojach. Blisko 5 km trasy będzie miało dwie jezdnie – ten docelowy przekrój realizowany jest w tunelu i na odcinku międzytunelowym, natomiast przed i za obiektami podziemnymi na razie droga powstaje jako jezdniowa. W ramach kontraktu powstaną dwa węzły drogowe: Przybędza i Milówka oraz 10 obiektów inżynierskich, w tym pięć estakad i trzy mosty. Najdłuższa estakada ma mieć ok. 1 km długości (to przejazd nad ul. Zielona Góra i Zielona), natomiast łączna długość trzech mostów to 2,3 km.

Zaawansowanie prac na tej inwestycji osiągnęło 82 proc. Bliskie finału są prace mostowe – zrealizowano je w 98 proc. Roboty wykończeniowe są jeszcze prowadzone na trzech spośród 10 obiektów. Tam te montowane jest wyposażenie.

Gotowe są już także zabezpieczenia przeciwhałasowe. Wykonano 585 m przezroczystych ekranów, które zamontowano na estakadzie, oraz niespełna 100 m ekranów typu zielona ściana na trasie głównej.
Bliskie finału są także roboty branżowe, a także związane z odwodnieniem drogi. W 74 proc. ułożona jest także podbudowa bitumiczna na trasie głównej i łącznicach węzłów, a warstwa wiążąca jest gotowa w ponad 60 proc. Ruszyło już układanie warstwy ścieralnej. Prace asfaltowe – jak informuje GDDKiA – mają się zakończyć do końca września.

Zaawansowanie prac tunelowych sięga blisko 74 proc. Samo drążenie zakończyło się we wrześniu ub. roku. Obecnie w tunelu w masywie Barania (krótszym, liczącym 830 m) jest już wybetonowana obudowa, gotowe są także kapy chodnikowe. Powstaje konstrukcja jezdni z betonu, która teraz jest zaawansowana w 75 proc. Bliskie finału są prace wykończeniowe portalu południowego, a na portalu północnym są zaawansowane w 30 proc. Bliska ukończenia jest hydroizolacja.

W dłuższym tunelu, o długości ok. 1000 m, w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia trwa betonowanie sklepienia górnego, które jest już z realizowane w 88 proc. W nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca betonowanie sklepienia dolnego jest zaawansowane w 90 proc., a górnego jest za półmetkiem. Hydroizolacja jest wykonana w ponad 60 proc. Trwa jeszcze m.in. wykonywanie kap chodnikowych, trzeba także wykonać nawierzchnię betonową.

Umowa na wykonanie tego odcinka została podpisana w październiku 2019 r. Wykonawcą jest konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Pierwotny termin ukończenia planowano na sierpień 2023 r., na budowie wystąpiły jednak niespodziewane problemy. Napotkano m.in. odmienne od spodziewanych warunki geologiczne, przez co drążenie tunelu trwało dłużej niż zakładano. Termin był już aneksowany.

Obecnie oficjalny termin zakończenia inwestycji – jak poinformował nas Marek Prusak, rzecznik katowickiej GDDKiA, to 6 września tego roku, jednak trwa jeszcze weryfikowanie kolejnego roszczenia wykonawcy. Inwestor przyznaje, że przewidywany termin dopuszczenia obejścia Węgierskiej Górki do ruchu to końcówka 2025 r. Taki termin potwierdza też wykonawca.

Odcinek Przybędza – Milówka jest fragmentem trasy S1 Pyrzowice – Zwardoń, łączącego autostradę A1 z granicą państwa w Zwardoniu.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Porr zakończył budowę S16 na Mazurach

Drogi i autostrady

Porr zakończył budowę S16 na Mazurach

ep. 13 sierpnia 2024

Finał projektowania S74 Łagów – Opatów

Drogi i autostrady

Mostostal Warszawa wybrany do budowy S8

Drogi i autostrady

Przed końcem roku zatankujemy na nowej stacji przy S6

Drogi i autostrady

Zakończyła się budowa S3 na Dolnym Śląsku. Można jeździć

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Porr zakończył budowę S16 na Mazurach

Drogi i autostrady

Porr zakończył budowę S16 na Mazurach

ep. 13 sierpnia 2024

Finał projektowania S74 Łagów – Opatów

Drogi i autostrady

Mostostal Warszawa wybrany do budowy S8

Drogi i autostrady

Przed końcem roku zatankujemy na nowej stacji przy S6

Drogi i autostrady

Zakończyła się budowa S3 na Dolnym Śląsku. Można jeździć

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5