Projektanci przedstawili wyniki Studium korytarzowego dla północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit projektowanej w ciągu DK51. Do dalszych prac zarekomendowano oba proponowane przebiegi trasy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi przygotowania do budowy północnej obwodnicy Olsztyna.
Jak informowaliśmy, większość uczestników opowiada się za poprowadzeniem trasy po zachodniej stronie stolicy Warmii i Mazur. Władze miasta biją jednak na alarm, że to wiązałoby się ze znaczną ingerencją w Las Miejski.
Jak podaje GDDKiA, 8 lutego odbyło się posiedzenie Zespołu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (ZOPI), na którym projektanci przedstawili wyniki Studium korytarzowego dla inwestycji. Do dalszych analiz w Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) projektanci zarekomendowali warianty optymalnych przebiegów obwodnicy Olsztyna i Dywit w obu korytarzach. Są to następujące połączenia obwodnicy Olsztyna (O) z obwodnicą Dywit (D):
• wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 - w celu zmniejszenia ingerencji w las miejski),
• wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,
• wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.
Co zdecydowało o wyborze?
Jak podaje inwestor, wariant O6+D4 w korytarzu wschodnim jest najlepszy pod względem środowiskowym, w tym najmniej koliduje z obszarami chronionego krajobrazu. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń budynków mieszkalnych. Obwodnica Olsztyna i Dywit w tym wariancie stanowi najkrótszy przebieg ze wszystkich analizowanych kombinacji. Także pod względem całkowitego kosztu inwestycji wariant O6+D4 jest wariantem najkorzystniejszym.
Wskazany do dalszych prac wariant w korytarzu zachodnim O4+D1 jest korzystny z ekonomicznego punktu widzenia. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń. Z kolei wariant O1+D3 w korytarzu zachodnim jest najkorzystniejszy ze względu na najmniejszą liczbę wyburzeń budynków mieszkalnych i rekomendowany przez część społeczeństwa oraz władze gminy Dywity – czytamy.
Kolejne kroki
Studium korytarzowe zostanie poddane ocenie członków ZOPI, w celu sprawdzenia poprawności analiz, zgodności z obowiązującymi przepisami oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Ostateczna decyzja ZOPI ws. rekomendacji wariantów do dalszych analiz na etapie STEŚ, będzie ujęta w protokole z posiedzenia, który zostanie sporządzony do końca lutego.
Zatwierdzenie protokołu ZOPI rozpocznie kolejny etap prac, tj. wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W ramach tego opracowania zespół projektowy, który wykonał Studium korytarzowe, dokona szczegółowej analizy wybranych przez ZOPI wariantów. Obejmuje to wykonanie raportu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również rozwiązania drogowe oraz z zakresu obiektów inżynierskich, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie granic terenu niezbędnego do realizacji inwestycji. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany przez Komisję oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) najkorzystniejszy wariant – informuje GDDKiA, która w II połowie 2024 roku planuje złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) w wybranym przez KOPI wariancie.
Uzyskanie DŚU umożliwi wykonanie Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, czyli uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji. W II połowie 2027 r. planowane jest przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj.
Mapy do pobrania