– W wyniku COVID-19 drastycznie ograniczona została mobilność społeczeństw, co wpłynęło również na kondycję finansową branży transportowej. Państwa V4 muszą wspólnie działać na rzecz odbudowy mobilności i transportu w regionie i UE oraz przywrócenia życia społeczno-gospodarczego na właściwe tory – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wideokonferencji ministrów ds. transportu państw Grupy Wyszehradzkiej (V4). Spotkanie odbyło się 3 grudnia i było poświęcone m.in. rozpoczętemu przez Komisję Europejską procesowi przeglądu i rewizji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Zostało zorganizowane przez polską prezydencję w V4.
W wideokonferencji uczestniczył także wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w UE. Sieć TEN-T składa się z infrastruktury transportu: kolejowego, wodnego śródlądowego, drogowego, morskiego, lotniczego i multimodalnego. Budowa transeuropejskiej sieci ma na celu zapewnienie dostępności i łączności wszystkim regionom w UE.
Ministrowie ds. transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier omówili stan realizacji inwestycji na sieci TEN-T, a także propozycje projektów infrastrukturalnych, które zostaną wspólnie przedstawione Komisji Europejskiej w kontekście nadchodzącej aktualizacji map sieci TEN-T, jako projekty o znaczeniu regionalnym.
– Realizacja sieci TEN-T przekłada się na wzrost bezpieczeństwa, rozwój gospodarki i nowych technologii, zmniejsza presję transportu na środowisko, pozwala na niezakłócony transport towarów oraz przemieszczanie pasażerów. Jej rozwój stanowi jeden z priorytetów polskiej polityki transportowej określonej w przyjętych przez Rząd RP dokumentach strategicznych – powiedział minister Adamczyk.
Ministrowie transportu V4 wspólnie potwierdzili zgodę co do projektów priorytetowych, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji w 2023 r. To międzynarodowy szlak drogowy Via Carpatia, Centralny Port Komunikacyjny "Solidarność”, kanał wodny Dunaj-Odra-Łaba, oraz odcinki kolei dużych prędkości łączących Europę ze stolicami państw V4.
Rozbudowa i modernizacja połączeń transportowych w Europie Środkowej jest konieczna dla uwolnienia potencjału gospodarek państw regionu i zwiększenia konkurencyjności Unii Europejskiej. Wskazane projekty zostały zapisane w przyjętym podczas spotkania Wspólnym Oświadczeniu V4 dotyczącym rozbudowy i modernizacji infrastruktury transportowej sieci TEN-T.
Prezydencja Polski w V4 zbiegła się z ogólnoświatowym kryzysem wywołanym pandemią COVID-19. Minister Andrzej Adamczyk zaznaczył, że państwa V4 muszą aktywnie współpracować, aby opanować skutki pandemii koronawirusa.
– W wyniku COVID-19 drastycznie ograniczona została mobilność społeczeństw, co wpłynęło również na kondycję finansową branży transportowej. Państwa V4 muszą wspólnie działać na rzecz odbudowy mobilności i transportu w regionie i UE oraz przywrócenia życia społeczno-gospodarczego na właściwe tory – powiedział minister Adamczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.