Partner serwisu
Drogi i autostrady

O co spierają się inwestorzy i wykonawcy? O niemal wszystko

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
21-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
O co spierają się inwestorzy i wykonawcy? O niemal wszystko
fot. GDDKiABudowa drogi
Na jakim gruncie powstają i z czego wynikają spory pomiędzy inwestorami a wykonawcami w branży infrastrukturalnej? Paneliści Kongresu Infrastruktury Polskiej udzielali bardzo różnych odpowiedzi. Niemal wszyscy zwracali jednak uwagę na dużą rolę jakości dokumentacji przetargowej, w której błędy mogą przeradzać się w trudne do rozwiązania sytuacje konfliktowe.

Jakie spory pojawiają się pomiędzy wykonawcami a inwestorami podczas realizacji kontraktów infrastrukturalnych? – Dotyczą one zakresu od kwestii prawnych poprzez techniczne aż do organizacyjnych – stwierdził podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Bartłomiej Cygan, zastępca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreślał, że często osią konfliktu nie są pieniądze – te stają się dopiero efektem jego prowadzenia. Rozbieżności dotyczą więc np. kwestii rzetelnego zakresu prac, podziału odpowiedzialności czy ostatecznego kształtu infrastruktury.

– Jeśli spojrzeć na badania ankietowe, które były prowadzone w tym roku, to podstawowymi problemami nadal są złe przygotowanie inwestycji i wzrost kosztów – mówił zaś r.pr. Tomasz Darowski, partner w Praktyce Infrastruktury i Energetyki w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. Dodał jednak, że każdy z interesariuszy rynku ma własne doświadczenia. Te nie zawsze pokrywają się z ogólnymi trendami panującymi w całej branży.

Mariusz Ejsmont, wiceprezes LUG SA i członek zarządu LUG Light Factory, zwracał uwagę na problemy wynikające z nieprecyzyjnie przygotowanej dokumentacji przetargowej. – Oczywiście zamawiający mówi wówczas najczęściej, że trzeba było protestować na etapie składania oferty. Wówczas nie możemy jednak wszystkiego przewidzieć – przekonywał. Wskazywał także na komplikacje prawne, które krępują urzędników w przypadku możliwości wyboru realizacji zamówienia w sposób lepszy, niż wynikałoby to z opisu zamówienia. Mówił on poza tym o kwestii wzrostu kosztów, która jest szczególnie aktualna obecnie, gdy np. stal podrożała o ok. 200 proc.

W podobnym tonie wypowiedziała się Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu i członek zarządu w Multiconsult Polska, wskazując na kwestię przygotowania inwestycji oraz oczekiwań inwestora. – Jako firma braliśmy udział w przygotowaniu licznych studiów wykonalności w latach 2014 – 2016 i kolejnych. Te studia są często wykorzystywane obecnie do ogłaszania przetargów w formule „zaprojektuj i wybuduj”, podczas gdy wiele regulacji już się zmieniło – opisywała. Podkreśliła, że do dyspozycji jest teraz więcej środków unijnych, więc oczekiwania zamawiających i użytkowników infrastruktury wzrosły, a kilkuletnia dokumentacja przygotowywana była w innych warunkach budżetowych i często opiera się na wyborze rozwiązań kompromisowych. Inną konfliktogenną kwestią jest konieczność pozyskiwania uzgodnień czy decyzji od lokalnych samorządów.

– Nie mówmy, że na kontrakcie mamy spór, bo to określenie nacechowane negatywnie. Mamy różnicę zdań dotyczącą tego, jak powinien być on realizowany, albo co do tego, jakie zmiany są dopuszczalne – powiedział Tomasz Kwieciński, radca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Zwrócił uwagę, że przy realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych ciągłe zmiany są nieuniknione, a GDDKiA stara się być bardzo otwarta na dialog w tym zakresie. – Problem, z którym się zderzamy, to kwestia udokumentowania zasadności takiej zmiany, formalne potwierdzenie, że wydajemy środki w sposób racjonalny i ekonomicznie uzasadniony – argumentował.

– Ze strony wykonawcy te spory, możemy użyć takiego określenia lub nazwać je w sposób bardziej przyjemny, pojawiają się tam, gdzie mamy do czynienia z pieniędzmi lub z okolicznościami, które zaraz przełożą się na wynagrodzenie (to np. dodatkowy czas na realizację) – ocenił zaś Piotr Subczak, dyrektor Obszaru Budownictwa Inżynieryjnego Wrocław-Poznań firmy Skanska. Podkreślał, że dotyczy to zarówno kontraktów w formule „zaprojektuj i wybuduj”, jak i „wybuduj”. Mówił, że bardzo istotne jest więc dobre opracowanie dokumentacji przetargowej, która powinna być na tyle klarowna, by pozostawała tak samo zrozumiana przez wszystkich.

– Widać, że w bardzo różny sposób patrzymy na to, co to jest spór, gdzie przebiega konflikt – zauważył Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Dodał, że spojrzenie jest bardzo zależne m.in. od roli w procesie inwestycyjnym. Namawiał też do rozróżnienia sporu od konfliktu. – Zmienność procesu budowlanego jest rzeczą naturalną i oczywistą. Jeśli nie potrafimy się do niej zaadaptować, jest to zarzewiem sporu – mówił. Wielu sporów można w jego opinii uniknąć, jeśli umowa, zwłaszcza podmiotu prywatnego z publicznym, jest skonstruowana w sposób elastyczny. Wówczas konflikty nie muszą przeradzać się w długotrwałe spory.

O dużej wadze dobrego przygotowania szczegółowych warunków zamówienia i umowy przekonywała też Kamila Strzelczak, Dyrektor ds. Projektów Kluczowych w SUEZ Consulting – SAFEGE. – Elementarne jest odpowiednie przygotowanie inwestycji przez zamawiającego oraz opracowanie sposobu postępowania w trakcie jej realizacji w razie pojawienia się problemów. Powinien on pozwolić szybko niwelować mogące powstać problemy tak, by nie doprowadzić do eskalacji, wydłużenia terminów czy braku możliwości realizacji podstawowych robót, na czym cierpią wszystkie strony procesu inwestycyjnego – stwierdziła.

– Wszystko zaczyna się od złego przygotowania inwestycji. Potem jest umowa, w której nie zawsze znajdzie się to, co powinno w niej być. Naszą bolączką cały czas jest magia najniższej ceny. Do tego dochodzi również czas realizacji, wzrost cen materiałów, pojawiają się decyzje administracyjne. Dodałbym jeszcze jeden punkt związany ze złą komunikacją pomiędzy inwestorem, inżynierem i wykonawcą – podsumował Hubert Tomczak, dyrektor zarządzający w Soletanche Polska. Jako problem polskiego rynku wskazał też brak decyzyjności po stronie inżyniera, którego rola zbyt często sprowadza się do pośredniczenia pomiędzy inwestorem a wykonawcą.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Ustawa o zamówieniach publicznych nie sprawdziła się w kryzysie

Polityka i prawo

Dolnośląskie. Będą zmiany na DK-94 i DK-36

Drogi i autostrady

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Ustawa o zamówieniach publicznych nie sprawdziła się w kryzysie

Polityka i prawo

Dolnośląskie. Będą zmiany na DK-94 i DK-36

Drogi i autostrady

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5