Czechy wprowadziły nowy system ważenia i odcinkowy pomiar prędkości na nowej autostradzie D4. Ma to związek m.in. z dużym natężeniem ruchu na nowych odcinkach autostrady. Ministerstwo Transportu zapewnia, że pełne wykorzystanie obu zabezpieczeń było możliwe dzięki zgodzie policji drogowej, która oceniła metodologię wdrażania zainstalowanych technologii oraz jest prawnie odpowiedzialna za pomiar prędkości.
Autostrada D4 w Czechach została oddana do użytku w grudniu 2024 roku, a jej budowa zaczęła się trzy lata wcześniej w czerwcu. Projekt D4 został zrealizowany przez stowarzyszenie Via Salis w ramach pierwszego projektu drogowego realizowanego w ramach PPP (Partnerstwa Publiczno-Prywatnego) pomiędzy miastami Příbram i Písek.
Zbudowano 32 kilometry nowych dróg i zmodernizowano 16 km starszych odcinków. Za nową autostradę odpowiada spółka Via Salis Operations. Teraz czeskie Ministerstwo Transportu przekazało szczegółowe informacje o wprowadzeniu systemu ważenia pojazdów ciężarowych i odcinkowego pomiaru prędkości na D4.
Dynamiczne ważenie pojazdów na D4
Na nowej trasie D4 zainstalowano dwie wagi szybkiego pomiaru – jedna w kierunku z Pragi do Písku, druga w przeciwnym kierunku. Zastosowano technologie dynamicznego ważenia pojazdów w czasie rzeczywistym – WIM (weight In motion), która pozwala na rejestrację masy całkowitej pojazdu, obciążenia poszczególnych osi oraz szeregu innych parametrów bez przerywania lub ograniczenia ruchu.
System na najbliższej tablicy informacyjnej wyświetla numer tablicy rejestracyjnej kierowcy, który przekroczy dopuszczalną masę swojego pojazdu. Obok pojawia się również informacja o dopuszczalnym c ciężarze w tonach.
System ma pomóc ograniczyć przejazd pojazdów przeciążonych, aby chronić wysoką jakość nowo oddanej autostrady.
Ważenie pojazdów funkcjonuje 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu, co ma pomóc również celom statystycznym. Kary za przekroczenie dopuszczalnej masy pojazdów wyznacza tzw. reżim sankcji. Za zarządzanie nimi odpowiadają Příbram i Písek – po jednym programie.
Odcinkowy pomiar prędkości na D4
Również oba miasta odpowiadają za program odcinkowego pomiaru prędkości. Na D4 w każdym kierunku znajduje się osiem odcinków, na których zastosowano tę technologię. Odcinki podzielono w taki sposób, by cztery znajdywały się w regionie środkowoczeskim, za który odpowiada Příbram oraz cztery w regionie południowoczeskim Písku.
Pomiar będzie jednak zawsze mierzony tylko w jednym wybranym odcinku w każdym kierunku. Mierzone trasy będą się zmieniać w regularnych odstępach czasu, a kierowcy będą informowani o pomiarze za pomocą zmiennych znaków drogowych z napisem „Trwa odcinkowy pomiar prędkości”.
Resort przypomina, że w zależności od rodzaju pojazdu, maksymalna dozwolona prędkość na autostradzie się zmienia. Dla pojazdów do 3,5 tony i autobusów wynosi 130 km/h, a dla pojazdów powyżej 3,5 tony – 80 km/h.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.