Budowa nowego mostu łączącego województwa małopolskie i świętokrzyskie ma docelowo znacznie ułatwić komunikację poza regionami. Okres jego budowy może jednak oznaczać bardzo duże utrudnienia dla mieszkańców. Urzędy marszałkowskie chciałyby jednak, by wbrew pierwotnym planom jeszcze przez rok utrzymać kursowanie promu rzecznego.
Opisywana przez nas niedawno
przeprawa promowa Borusowa – Nowy Korczyn na Wiśle przewidziana jest do likwidacji. W ciągu DW-973 powstaje bowiem sąsiadujący z istniejącymi przystaniami żeglugi międzybrzegowej most. Nasi czytelnicy zwrócili nam uwagę, że choć inwestycja długofalowo przyniesie mieszkańcom obu miejscowości – i całych regionów małopolskiego i świętokrzyskiego – dużą korzyść, w czasie jej trwania będzie oznaczać bardzo duże utrudnienia.
Obecnie ruch odbywa się drogą tymczasową, ale i ona ma być zamknięta Zgodnie z planami jeszcze tej jesieni prom zakończy bowiem swoją działalność. Tymczasem nowy most ma być gotowy rok później. Przez kilkanaście miesięcy ruch pomiędzy brzegami ma być całkowicie wstrzymany. – 15 lipca tego roku został wprowadzony pierwszy etap tymczasowej organizacji ruchu, zgodnie z którym przejazd przez plac budowy odbywa się po wykonanych bajpasach omijających budowane podpory mostu nr 6 i 11. Dzięki nim istniejąca przeprawa promowa będzie funkcjonować do 30 października tego roku – potwierdza Michał Drewnicki, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, które jest obok samorządu regionalnego województwa świętokrzyskiego jednym z inwestorów.
W listopadzie rozpocząć się ma natomiast przebudowa drogi w obrębie podpory nr 13. – W tym momencie wprowadzony będzie drugi etap tymczasowej organizacji ruchu. Istniejąca przeprawa promowa zostanie zlikwidowana, a ruch odbywać się będzie po trasach objazdowych – zapowiada nasz rozmówca. Dodaje, że projekt objazdów został już opracowany i zatwierdzony.
Województwa wnioskują do wykonawcy o zmianę planówWobec obaw mieszkańców o możliwość przedostania się na drugi brzeg Wisły samorząd podjął kroki mające na celu wydłużenie czasu funkcjonowania promu, ale na razie nie wiadomo, jaki będzie ich skutek. – ZDW w Krakowie i ZDW w Kielcach wystąpiły z wnioskiem do wykonawcy o opracowanie do końca sierpnia projektu drogi objazdowej umożliwiającej ominięcie budowanej podpory 13 wraz z dojazdem do niej i pozwalającej na funkcjonowanie promu do końca budowy – relacjonuje rzecznik władz województwa małopolskiego.
Michał Drewnicki poinformował nas także, że do chwili obecnej budowa mostu prowadzona jest zgodnie z założonym harmonogramem. – Termin zakończenia inwestycji planowany jest na dzień 15 listopada 2020 r. – przypomniał.