Od dziś kierowcy mogą korzystać z nowego przebiegu drogi krajowej nr 47 na fragmencie pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Licząca ponad 16 kilometrów długości trasa powstała w nowym śladzie w układzie 2x2. W efekcie cała Zakopianka pomiędzy Krakowem a Nowym Targiem jest już drogą dwujezdniową.
W lipcu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” o postępach w budowie nowego fragmentu drogi krajowej nr 47 pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Dziś trasa została udostępniona kierowcom. W ramach inwestycji powstał dwujezdniowy odcinek spełniający standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP). Przebiega on na zdecydowanej większości przebiegu na zachód od dotychczasowego. W efekcie w relacjach tranzytowych pominięta zostanie Klikuszowa, duża wieś, w której mieszka 1,5 tys. osób, oraz liczący 33 tys. mieszkańców Nowy Targ. Generalnym wykonawcą inwestycji o wartości blisko 995 mln zł jest Intercor.
Efektem inwestycji będzie eliminacja lub przynajmniej znaczące ograniczenie korków, które stanowiły dotychczas dużą uciążliwość, zwłaszcza w sezonach turystycznych. Jedna czwarta nowego fragmentu została poprowadzona na łącznie 27 obiektach inżynieryjnych – mostach, wiaduktach i estakadach. 12 spośród nich ma długość powyżej 100 metrów, w tym 2 powyżej 500 metrów. Należy jednocześnie zastrzec, że realizacja inwestycji nie została jeszcze w całości zakończona. Nowy fragment ma zatem status “przejezdnego”, w konsekwencji czego tymczasowo obowiązywać będzie tu ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Z istniejącymi drogami nowa DK nr 47 zostanie połączona na czterech węzłach – Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód oraz Nowy Targ Południe. Użycie czasu przyszłego nie jest tu przypadkowe – na razie funkcjonować będą tylko trzy spośród wyżej wymienionych. Nieco później oddany do użytku zostanie węzeł Klikuszowa. Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, połączenie nowego przebiegu DK nr 47 ze starą Zakopianką w obrębie tego węzła będzie wymagać jej punktowej przebudowy. Administracja drogowa wyjaśnia, że realizacja prac przed przełożeniem ruchu na nowy przebieg spowodowałaby paraliż starej Zakopianki.
Z tego powodu wyjazd z Klikuszowej i Lasku w kierunku Nowego Targu i Rabki-Zdroju możliwy będzie przez węzeł Obidowa, a w przypadku Rabki-Zdroju także przez ciąg dróg lokalnych przez Sieniawę. GDDKiA podkreśla, że nowa DK nr 47, choć bezkolizyjna i powstała w układzie 2x2, nie jest drogą ekspresową. Wynika to choćby z ostrzejszych łuków, bardziej stromych zjazdów i podjazdów, czy też mniejszej odległości pomiędzy węzłami Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe (1,5 kilometra) niż minimalna dla dróg ekspresowych (3 kilometry). Na nowej DK nr 47 są także przystanki autobusowe oraz wjazdy i zjazdy poza węzłami. Dlatego dopuszczalna prędkość będzie nie wyższa niż 100 km/h.