Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom 13-kilometrowy odcinek autostrady A2, łączący węzły Groszki i Siedlce Zachód. Tym samym Siedlce zostały włączone do sieci dróg szybkiego ruchu. Nowy fragment wybudował Stecol. Za ok. 15 miesięcy Autostradą Wolności będzie można dojechać do Białej Podlaskiej.
Coraz bliższa jest perspektywa oddania do użytku w całości autostrady A2, która docelowo połączy granicę polsko-niemiecką w Świecku z granicą polsko-białoruską w Kukurykach i będzie liczyła wówczas 657 kilometrów długości. Od 18 grudnia kierowcy mogą korzystać z odcinka łączącego węzły Groszki i Siedlce Wschód. Blisko 13-kilometrowy fragment został oddany 3 miesiące wcześniej niż zakładał harmonogram inwestycji, realizowanej przez Stecol Corporation. W efekcie pod koniec tego roku do sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce włączone zostały liczące 75 tys. mieszkańców Siedlce, czwarte pod względem liczby mieszkańców miasto w województwie mazowieckim.
Nowa trasa przebiega w całości w nowym śladzie. W ciągu fragmentu znajduje się szereg obiektów inżynieryjnych, w tym licząca ok. 600 metrów długości estakada w dolinie Kostrzynia, 8 wiaduktów nad autostradą, a także 13 przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji wybudowano ponadto nowe drogi przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że w przypadku pasa rozdziału między jezdniami, stanowiącego rezerwę pod trzeci pas, zastosowano pilotażowo nowe rozwiązanie, polegające na wypełnieniu go utwardzonym kruszywem z nawierzchnią szczelną. Implementacja tego rozwiązania ma wpłynąć korzystnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego, a także obniżyć koszty utrzymania.
mat. pras. GDDKiA
Inwestycja została sfinansowana w przeważającej mierze ze środków unijnych – przy całkowitej wartości umowy na realizację zadania w systemie “projektuj i buduj” opiewającej na ok. 530 mln zł wartość dofinansowania z funduszy europejskich wyniosła ok. 339 mln zł. Obecnie trwa budowa kolejnych czterech odcinków autostrady A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską. Choć jeden z nich będzie gotowy jeszcze w tym roku, zostanie udostępniony kierowcom wraz z pozostałymi trzema, co zapewni pełną ciągłość trasy pomiędzy aglomeracją warszawską a Białą Podlaską. Zgodnie z obowiązującymi harmonogramami prac na poszczególnych odcinkach realizacyjnych, powinno to nastąpić w marcu 2026 roku, czyli za ok. 15 miesięcy.
Trwają także przygotowania do budowy ostatniego fragmentu autostrady A2 na wschód od Białej Podlaskiej, do granicy polsko-białoruskiej. Jego długość wyniesie ok. 32 kilometry.
W tym miesiącu GDDKiA ogłosiła pierwszy przetarg, dotyczący zaprojektowania i wybudowania odcinka łączącego węzły Kijowiec i Dobryń. W przyszłym roku jeszcze w pierwszym kwartale ogłoszony zostanie przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” fragmentu pomiędzy Białą Podlaską a Kijowcem. Realizacja ostatniego odcinka, łączącego Dobryń z przejściem granicznym, jest obecnie zawieszona i uwarunkowana unormowaniem relacji z Białorusią.