Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że po pierwszym wyborze najkorzystniejszej oferty, które zostało unieważnione przez Krajową Izbę Odwoławczą, jako najbardziej korzystna została wskazana oferta złożona przez konsorcjum spółek Grupy NDI oraz Drogomeksu i Masfaltu. To najtańsza spośród złożonych ofert. Wcześniej jako najkorzystniejszą wskazano ofertę złożoną przez Strabag.
W lipcu 2023 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 94 w Olkuszu. Celem inwestycji ma być zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, co będzie możliwe dzięki częściowemu odseparowaniu ruchu lokalnego i tranzytowego. Dwa miesiące później otwarte zostały oferty – wpłynęło ich aż osiem. W grudniu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, że
w przetargu za najbardziej korzystną została uznana oferta złożona przez Strabag, choć nie była najtańsza.
Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum NDI (lider), Drogomex, Masfalt i NDI SOPOT. Została ona wyceniona na kwotę 217,5 mln zł przy budżecie zamawiającego opiewającym na 311,5 mln zł. Oferta ta nie podlegała jednak ocenie, ponieważ zdaniem GDDKiA konsorcjum nie złożyło wystarczających wyjaśnień w obliczu podejrzenia wystąpienia zjawiska rażąco niskiej ceny. W efekcie za najbardziej korzystną ofertę przy pierwszym podejściu została uznana minimalnie droższa oferta złożona przez Strabag, wyceniona na niespełna 218 mln zł. Wspomniane konsorcjum skutecznie odwołało się od podjętej przez GDDKiA decyzji –
Krajowa Izba Odwoławcza nakazała zarządcy państwowej infrastruktury drogowej ponowną ocenę ofert.
W efekcie przy drugim podejściu oferta konsorcjum została uznana za najbardziej korzystną. Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne złożenie odwołań. Jeżeli takowe nie wpłyną, po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą. Termin realizacji inwestycji określono na 24 miesiące, począwszy od dnia podpisania umowy, przy czym w tym okresie nie będą uwzględnione przerwy zimowe, to jest od połowy grudnia do połowy marca.
Prace w ramach inwestycji obejmą blisko 4,5 kilometra drogi krajowej nr 94 – od ulicy Staromiejskiej na wysokości Grodziska w okolice skrzyżowania ulic Cegielnianej i Szkolnej. Konstrukcja nawierzchni umożliwi przenoszenie obciążeń na oś na poziomie 11,5 tony. Przebudowa obejmie sześć skrzyżowań, jak również dwa przejścia podziemne. W centrum miasta, na skrzyżowaniu ulic Centralnej, Kościuszki i Rabsztyńskiej, powstanie dwupoziomowy węzeł – droga krajowa zostanie poprowadzona pod poziomem gruntu, a na nim będzie realizowany ruch lokalny, dla którego powstaną również dodatkowe jezdnie. Zaplanowano również budowę chodników, dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych, a także ekranów akustycznych i systemów oświetlenia.