Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju prowadzi z samorządami konsultacje dotyczące inwestycji, które mogłyby znaleźć się w nowym programie budowy dróg. Województwo dolnośląskie mogłoby zyskać między innymi obwodnicę Świdnicy i Wałbrzycha – podaje portal „prw.pl”.
Zamiast S8 modernizacja drogi krajowejJedną z dróg,
o budowę której zabiegało województwo dolnośląskie i lokalne samorządy była trasa S8 Wrocław – Boboszów. Zamiast nowej drogi ekspresowej region może liczyć na modernizację istniejącej trasy.
– S8 to bardzo specyficzny projekt. Ta droga nie jest formalnie w każdym z korytarzy, ale dyskutowaliśmy, żeby nie czekać na środki z POIiŚ i zaangażować środki krajowe do programu step-by-step. Podzieliliśmy inwestycję na kilka odcinków w skali od najbardziej pilnych, wąskich gardeł –
wyjaśnia portalowi „prw.pl” Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.
Dodaje, że jeżeli jest intencja, by inwestycję zrealizować szybko, droga musi zostać zmodernizowana, ponieważ budowa nowej oznaczałaby konieczność czekania na kolejną perspektywę. – Nie mamy na to czasu – oznajmiła minister.
Powstaną nowe obwodnice?Duże szanse na włączenie do programu ma obwodnica Wałbrzycha, w sprawie której trwają zaawansowane rozmowy. Jak wyjaśnia szefowa MIR, droga będzie częściowo trasą krajową i częściowo lokalną, jednak odpowiedzialność finansową weźmie za inwestycję GDDKiA.
Kolejną obwodnicą, na którą liczy region jest obejście Świdnicy. W tym przypadku nie istnieje jednak ani projekt ani plan trasy i wciąż trwa dyskusja nad wariantami. Te powinny być gotowe jeszcze w tym roku, jednak zanim ogłoszony zostanie przetarg, należy znaleźć źródło finansowania inwestycji.
Pewne inwestycjeJuż teraz wiadomo, że w perspektywie 2014-2020 w województwie dolnośląskim powstanie obwodnica Kłodzka. Trasę o długości 9,2 km wybuduje konsorcjum Intercor i Fart, które w styczniu 2015 roku podpisało z GDDKiA umowę na realizację inwestycji.
Na liście podstawowej projektu PBDK 2014-2023 umieszczono też budowę obwodnicy Bolkowa w ciągu dróg krajowych nr 3 i 5. Trasa ma mieć 5,7 km długości, a na jej budowę potrzeba około 102,6 mln zł. Zadanie to miałoby być realizowane w latach 2016-2018.
Zanim GDDKiA ogłosi jakiekolwiek nowe przetargi, rząd musi przyjąć nowy program budowy dróg na lata 2014-2023. Mówiono, że projekt zostanie przyjęty do końca czerwca tego roku, jednak prawdopodobnie stanie się to jesienią. – Formalnie do końca tego roku mamy stary program i on obowiązuje razem z załącznikami. We wrześniu chcemy mieć wykrystalizowany nowy program budowy dróg – zapowiedziała Maria Wasiak.