Projekt nowego programu budowy dróg na lata 2014-2020 zawiera budowę 54 ciągów drogowych, w tym 35 obwodnic. Po jego zrealizowaniu uda się domknąć wiele dróg ekspresowych i autostrad na całej ich długości. Przedstawiamy szczegółowe założenia nowego PBDK.
Kolejne odcinki A1 i A2W
projekcie programu, do którego dotarł portal „RynekInfrastruktury.pl” na pierwszym miejscu znalazła się autostrada A1 z Pyrzowic do końca obwodnicy Częstochowy o długości 56,9 km. Po zakończeniu realizacji nowego programu A1 biegnąca przez województwa pomorskie, kujawsko-pomorskie, mazowieckie, łódzkie i śląskie będzie miała 500,4 km długości, czyli 86%.
Budowę tej trasy zaplanowano na lata 2015-2018, a wydatki z KFD ja budowę wyniosą 2,973 mld zł. Jeżeli do realizacji zostanie skierowany też rezerwowy odcinek A1 od Częstochowy do Tuszyna, po zakończeniu perspektywy 2014-2020 w Polsce będziemy mieć do dyspozycji cały ciąg autostrady A1.
W nowej perspektywie powstanie też 14,6-kilometrowy odcinek A2 od węzła Lubelska do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Budowa zaplanowana na lata 2016-2020 pochłonie 940 mln zł z KFD.
Inwestycje z załącznika nr 5 w nowym programie
Jak już wiemy, do 2020 roku uda się zakończyć budowę Południowej Obwodnicy Warszawy. Odcinek drogi S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska o długości 18,5 km powstanie w latach 2015-2019. GDDKiA jest w trakcie wyłaniania wykonawców tej inwestycji podzielonej na trzy odcinki.
W PBDK znalazły się również odcinki drogi ekspresowej S3: II jezdnia obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego oraz II jezdnia obwodnicy Międzyrzecza, II jezdnia odcinka Sulechów – Nowa Sól, odcinek z Nowej Soli do Legnicy oraz z Legnicy do Bolkowa. Po zakończeniu realizacji tych odcinków trasa S3 będzie gotowa w 86%.
W ramach PBDK 2014-2020 uda się domknąć cały ciąg drogi ekspresowej S5. Odcinki ujęte w projekcie programu mają łączną długość 273,5 km i połączą Wrocław z Poznaniem, Poznań z Bydgoszczą oraz Bydgoszcz z węzłem Nowe Marzy.
Powstanie cały ciąg S6, S8 i niemal cała S7Dwie pozycje z projektu programu dotyczą odcinków drogi ekspresowej S6, które wcześniej nie znalazły się w załączniku nr 5 do PBDK 2011-2015. Jest to odcinek z Koszalina do Słupska i ze Słupska do Gdańska. Ich długość to odpowiednio 45,3 km oraz 143,7 km. Pierwszy odcinek powstanie w latach 2015-2019, a drugi w latach 2015-2020.
Obecnie droga ekspresowa S8 ma w Polsce długość około 548,2 km. Po zrealizowaniu odcinka z Radziejowic do Białegostoku o łącznej długości 104,6 km, uda się domknąć cały jej ciąg. Inwestycja, na którą z KFD trafi 4,659 mld zł będzie realizowana w latach 2014-2020. GDDKiA już rozstrzyga przetargi na poszczególne odcinki tej trasy.
Wiele już mówiono o drodze ekspresowej S7 – istniała obawa, że nie zostanie ona dociągnięta do Krakowa. Zgodnie z zapisami w programie, w nowej perspektywie powstaną odcinki o łącznej długości 382 km: Gdańsk – Płońsk, Warszawa – Kraków oraz Lubień – Rabka. Na liście podstawowej zabrakło odcinka z Płońska do Warszawy.
Nowe odcinki S17 i S19 w programieNa liście podstawowej projektu programu umieszczono drogę ekspresowa S17 na odcinkach Drewnica – Zakręt oraz Warszawa – Lublin. Pierwszy z nich to wschodnia obwodnica Warszawy. Kolejny jest już w fazie przetargowej. Oba odcinki mają powstać do 2020 roku, a z Krajowego Funduszu Drogowego na ich realizację trafi 6,664 mld zł.
Jeżeli chodzi o drogę ekspresową S19, w projekcie PBDK znalazł się jej odcinek o długości 157,5 km, mający powstać w latach 2014-2020. Połączy on Lublin z Rzeszowem. Wykonanie tej trasy sprawi, że w sumie będziemy mieć w Polsce 185 km drogi S19, co daje 30,4% całego ciągu.
Nowe kilometry ekspresówek na północy krajuPBDK 2014-2020 zawiera budowę drogi ekspresowej 51 na 35-kilometrowym odcinku między Olsztynem a Olsztynkiem. Inwestycja była ujęta w załączniku nr 5 do aktualnego programu, a jej realizacja zaplanowana jest na lata 2014-2018.
Ostatnie miejsca na liście dróg ekspresowych zajmuje droga S61 z odcinkami Ostrów Mazowiecka – obwodnica Augustowa oraz obwodnica Augustowa – granica państwa. Ich budowa pozwoli domknąć ten ciąg w całości. Łączna długość S61 to 256,8 km, a wspomniane dwa odcinki mają 191,5 km długości. Ich budowa zakończy się w 2020 roku. Na odcinek z Ostrowi do Augustowa zostanie przeznaczona kwota 5,469 mld zł (jego długość to 153 km). Z kolei na 38,5-kilometrowy odcinek od obwodnicy Augustowa do granicy państwa z KFD trafi 1,7 mld zł.