Rynek Infrastruktury
W liście otwartym minister Nowak przypomniał, że zasługą rządu Donalda Tuska jest budowa i modernizacja dróg za ponad 110 mld zł. „Jeśli chodzi o drogi krajowe, to od 2007 roku oddaliśmy ich do użytku 2200 km, a ponad 5000 km dróg krajowych wyremontowaliśmy. Na pewno na tym nie poprzestaniemy” – pisze minister i dodaje, że do 2015 roku Polska zyska kolejne 800 km dróg ekspresowych i autostrad.
Nowak przyznaje w swoim liście, że poprawa jakości sieci drogowej przekłada się na mniejszą ilość wypadków, lecz najlepsze wyniki daje wprowadzenie systemu fotoradarowego. Jako przykład minister podaje Francję, gdzie funkcjonuje 3 tys. urządzeń, co zmniejsza liczbę ofiar średnio o 45 procent. „Cała Europa, niezależnie od jakości dróg, chorowała na tę samą chorobę: śmierć na drogach. I cała Europa ma na recepcie wypisane to samo wskazanie - trzeba zwolnić” – czytamy w liście ministra.
Minister Nowak przypomina, że od lipca 2012 roku na polskich drogach rozpoczęło się systematyczne uruchamianie systemu fotoradarowego, co po poprawie jakości dróg jest drugą ważną przyczyną zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych w 2012 roku. Mimo to wciąż na drogach w Polsce ginie dużo osób i nasz kraj jest liderem jeśli chodzi o liczbę zabitych na 100 wypadków drogowych.
Nowak pisze, że zdaje sobie sprawę ze złej jakości dróg, nieodpowiedniej lokalizacji fotoradarów gminnych oraz zbyt dużej ilości znaków drogowych, lecz właśnie te problemy ma rozwiązać Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. „Gdyby redaktor Lis zwolnił, i przeczytał nasz dokument, dowiedziałby się, że nie podchodzimy do bezpieczeństwa ruchu drogowego na zasadzie: tylko brać, nic nie dawać. Zweryfikujemy lokalizację wszystkich gminny fotoradarów w Polsce (nowe rozporządzenie Ministra Transportu), zrobimy audyt oznakowania wszystkich dróg, poprawimy szkolenie kierowców (nowe egzaminy prawa jazdy), budujemy kolejne nowoczesne drogi (tylko w 2013 to 18 mld zł)” – wylicza Nowak.
„Uruchomienie systemu fotoradarowego w Polsce to wynik projektu wynikającego z rekomendacji Unii Europejskiej. Unia nie dała Polsce środków na jego realizację po to, żebyśmy poprawili swoje wpływy do budżetu. Rekomendacja Unii jest jasna - mniej zabitych i rannych” – precyzuje minister transportu.
Sławomir Nowak zarzuca Tomaszowi Lisowi, że jego zachęcanie do walki z fotoradarami to walka z prawem. „Kto dał Panu prawo do nawoływania do jawnego łamania przepisów, tylko dlatego, że uważa je Pan za nieważne, a może uznał Pan, że to będzie zwyczajnie popularne? Rozumiem wzburzenie Polaków wynikające z systemu sankcji, ale pamiętajmy, że są to sankcje za łamanie przepisów. I to sankcje, przed którymi ostrzegamy znakiem - uwaga fotoradar” – pisze Nowak.