Rynek Infrastruktury
– Jeżeli Chińczycy chcą uczestniczyć w inwestycjach na największym placu budowy Europy, jakim jest w tej chwili Polska, musza wypłacić należne nam gwarancje bankowe – mówił w Pekinie minister. Nowak dodał, że zarówno chiński minister handlu jak i prezes Bank of china przyznali, że gwarancja jest należna.
Jak informował minister Nowak, szef chińskiego resortu handlu wyraził ubolewanie z powodu niepowodzenia działań Covec-u w Polsce oraz wyraził ona nadzieję, na szybkie rozwiązanie sprawy przez sąd w Chinach.
Polska delegacja w Chinach ma na celu zachęcenie tamtejszych przedsiębiorców do inwestycji w Polsce. Delegacji towarzyszą przedstawiciele PKP i portów kontenerowych, którzy zaprezentowali stronie chińskiej listę możliwych wspólnych inwestycji.
Sławomir Nowak zaznaczał, że polska strona bardzo dobrze przygotowała się do wizyty. – Sądząc z reakcji naszych chińskich partnerów, trafiliśmy na podatny grunt, ponieważ oferta spotkała się z dużym zainteresowaniem zarówno w Szanghaju, jak i w Pekinie. Dwie największe chińskie firmy transportu kontenerów COSCO i China Shipping wyraziły chęć podjęcia dalszych rozmów, zwłaszcza w sprawie projektu, z którym wiążemy największe nadzieje – połączenia sieci kolejowej z największym na Bałtyku terminalem kontenerowym w Gdańsku. Projekt ten może być źródłem olbrzymich zysków dla obu stron – mówił minister.
Minister ma również nadzieję, że z kwoty 10 mld dolarów, o której mówił w Polsce premier Chin, jaka jest przeznaczona na inwestycje w Europie Środkowej i Wschodniej, będzie przeznaczona na projekty infrastrukturalne w zakresie rozbudowy polskich portów, budowy autostrad i modernizacji magistrali kolejowych PKP Cargo.