Rynek Infrastruktury
Nowak poinformował również, że ustawa w tej sprawie jest już gotowa, a posłowie Platformy Obywatelskiej złożą ją w sejmie. Politycy opozycji nie będą już zarzucać rządowi, że fotoradary będą maszynką do zarabiania pieniędzy. Pozyskane środki trafią wyłącznie na rozwój infrastruktury drogowej.
„Aby zamknąć spekulacje, że celem budowy systemu fotoradarowego przez Inspekcję Transportu Drogowego jest wyłącznie zasilenie budżetu państwa, wspólnie z ministrem finansów podjęliśmy decyzję o przekierowaniu wszystkich ewentualnych wpływów z mandatów fotoradarowych (wystawianych przez GITD) na budowę dróg krajowych” – pisze Sławomir Nowak na blogu KRPM.
„Do tego konieczne są zmiany w prawie, w tym nowelizacja ustawy o Krajowym Funduszu Drogowym. W przyszłym tygodniu do sejmu trafi odpowiedni projekt ustawy. Środki, które wpłyną z tytułu mandatów w 2013 roku z fotoradarów GITD przekazane zostaną w 2014 roku na Krajowy Fundusz Drogowy i trafią na budowę dróg” – zapowiada minister.
„To powinno przeciąć pustą dyskusję o zasadności budowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem. Skończmy dyskusję o 1,5 mld potencjalnych dochodów, wróćmy do dyskusji o 3 500 zabitych oraz 45 429 rannych w wypadkach w 2012 roku. Mniej zabitych, bezpieczniej na drogach – to nasz cel” oznajmia minister Nowak.
Na początku stycznia minister transportu Sławomir Nowak i minister spraw wewnętrznych przedstawili Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do 2020 roku. Jednym z jego założeń jest kilkakrotnie zwiększenie liczby fotoradarów.
W budżecie państwa na ten rok wpisano 1,5 mld zł z racji wpływów uzyskanych z mandatów płaconych prze kierowców, których fotoradar „przyłapał” na przekraczaniu prędkości. W zeszłym roku z zapisanych 1,2 mld zł do budżetu wpłynęło zaledwie 30 mln zł.
Z propozycją przekazania wpływów z fotoradarów na budowę nowych dróg wystąpił Sojusz Lewicy Demokratycznej. Z kolei Solidarna Polska domagała się w ostatnich dniach usunięcia 80 procent fotoradarów, a z drugiej strony postulowała o utworzenie specjalnej rezerwy celowej finansowanej z dochodów uzyskiwanych dzięki fotoradarom. Środki pieniężne miałyby służyć poprawie bezpieczeństwa na drogach.