Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na realizację w systemie “projektuj i buduj” trzech odcinków drogi krajowej nr 25 we wschodniej części województwa wielkopolskiego, pomiędzy Kominek a Kaliszem. W ramach inwestycji zaplanowano wybudowanie trasy w dużej mierze w nowym śladzie, co umożliwi ominięcie szeregu miejscowości.
Droga krajowa nr 25, licząca ok. 412 kilometrów długości, przebiega przez obszar województw zachodniopomorskiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Trasa łączy drogę krajową nr 11 w Bobolicach z drogą ekspresową S8 i drogą wojewódzką nr 373 w Oleśnicy. Duża część trasy przebiega równolegle do DK nr 11, zapewniając alternatywne połączenie aglomeracji wrocławskiej z Pomorzem Środkowym, jak również najszybsze połączenie aglomeracji bydgosko-toruńskiej z Koszalinem i Kołobrzegiem.
DK nr 25 stanowi także kluczowy korytarz komunikacyjny we wschodniej części województwa wielkopolskiego, łącząc dwa miasta na prawach powiatu – Kalisz, liczący 93 tys. mieszkańców, oraz Konin, w którym mieszka blisko 67 tys. osób. To odpowiednio drugie i piąte pod względem liczby mieszkańców miasta w Wielkopolsce.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w czerwcu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała decyzję środowiskową dla rozbudowy DK nr 25 na fragmencie o łącznej długości 43 kilometrów pomiędzy Koninem a Kokaninem nieopodal Kalisza. Dwujezdniowa trasa w dużej mierze w nowym śladziePoczątek grudnia przyniósł natomiast ogłoszenie przetargów na realizację w systemie “projektuj i buduj” trzech odcinków realizacyjnych, łączących Konin i Rychwał (ok. 12 kilometrów), Rychwał i Zbiersk (ok. 13 kilometrów) oraz Zbiersk i Kokanin (18 kilometrów). Przypomnijmy, że projekt zakłada poprowadzenie trasy w dużej mierze w nowym śladzie. Zatwierdzony na mocy decyzji środowiskowej wariant 5 zakłada niezmieniony przebieg na ok. 5-kilometrowym odcinku, a następnie poprowadzenie trasy w nowym śladzie zarówno na wschód, jak i na zachód względem istniejącego przebiegu. W efekcie powstaną obwodnice Rychwału i Stawiszyna, a także obejścia szeregu małych miejscowości.
mat. pras. GDDKiA
Co istotne, po rozbudowie DK nr 25 będzie dwujezdniowa, a skrzyżowania z drogami poprzecznymi zaplanowano w formule bezkolizyjnych węzłów, których powstanie łącznie 6. Oprócz budowy trasy głównej i węzłów drogowych przewidziano budowę jezdni dodatkowych do obsługi przyległych nieruchomości oraz przebudowę innych dróg. Powstaną także odwodnienie pasa drogowego, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, oświetlenie drogowe i kanały technologiczne. Cały rozbudowany fragment ma spełniać standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra i parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś.
Jak informuje GDDKiA, w ciągu 10 miesięcy od dnia zawarcia umów nastąpić ma sporządzenie projektów budowlanych oraz złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Zakładany czas procedowania tych wniosków państwowy zarządca infrastruktury drogowej szacuje na ok. 7 miesięcy. Na roboty budowlane, które mogą ruszyć już w pierwszej połowie 2027 roku, przewidziano natomiast 22 miesiące, przy czym w okresie tym nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. W efekcie trasa mogłaby zostać udostępniona kierowcom jeszcze przed końcem obecnej dekady, tj. w drugiej połowie 2029 roku.
Cena głównym kryterium oceny ofertKryteria oceny ofert we wszystkich przetargach są identyczne. Głównym kryterium będzie rzecz jasna cena, podobnie jak w przypadku zdecydowanej większości przetargów drogowych w Polsce. Z tego tytułu przewidziano maksymalnie 55% punktów. Do 20% punktów przewidziano za przedłużenie okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające, konstrukcje wsporcze. Kolejnych 20% punktów będzie mogło zostać przyznanych za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem. Dodatkowych 5% punktów będzie można uzyskać za zagospodarowanie na placu budowy destruktu asfaltowego. Oferty będzie można składać do 7 lutego 2025 roku.
DK nr 25 w Wielkopolsce zostanie także rozbudowana na odcinkach Kokanin – Biskupice Ołoboczne (północno-zachodnia obwodnica Kalisza) oraz Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski.
Dla obwodnicy Kalisza w październiku uzyskano decyzję środowiskową. Po zakończeniu prac geologicznych możliwe będzie ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie fragmentu, co będzie mogło mieć miejsce w połowie przyszłego roku.
W tym samym miesiącu GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na rozbudowę odcinka z Biskupic Ołobocznych do Ostrowa Wielkopolskiego. Obecnie trwa analiza ofert.