DB Schenker planuje uruchomić w Norwegii bezemisyjny kontenerowiec przybrzeżny. W pełni elektryczna jednostka ma unikalną konstrukcję. To pierwsze tego typu rozwiązanie na świecie. Współpracuje przy nim kilka podmiotów.
Po podpisaniu wstępnej umowy (Pre-Study), spółka DB Schenker i współpracujący z nią partnerzy – gigant na rynku meblowym Ekornes i projektant statków Naval Dynamics, wraz z firmami KONGSBERG i Massterly, podjęli pierwsze kroki w ambitnym, wspólnym przedsięwzięciu. Celem jest zastąpienie tradycyjnych statków wykorzystywanych wzdłuż linii wybrzeża Norwegii w okolicach Ikornnes i Ålesund. Nowy, autonomiczny, elektryczny, krótkodystansowy kontenerowiec bazuje na opracowanej we współpracy z KONGSBERG i Massterly koncepcji NDS AutoBarge 250 firmy Naval Dynamics.
Statek będzie pływał między rodzimym portem Ekornes, Ikornnes i Ålesund, który obsługuje główne morskie porty towarowe w Europie. Jednostka pokona trasę 43 km (23 NM) w ciągu trzech godzin z prędkością 7,7 węzła. Długość statku wyniesie 50 metrów, nośność całkowita to 300 ton. Począwszy już od stępki, to konstrukcja przeznaczona do autonomicznego i bezemisyjnego działania. Jest to jednostka bezzałogowa, ale będzie monitorowana i sterowana przez personel centrum zdalnej obsługi Massterly. Członkami zespołu będą m.in. certyfikowani nawigatorzy i inżynierowie.
Planowane rozwiązanie w zakresie dwukierunkowej transmisji danych między statkiem i centrum zdalnej obsługi ma szansę stać się rewolucyjnym rozwiązaniem w sektorze transportu morskiego.
– Cieszymy się, że możemy dalej zacieśniać już i tak silne relacje z naszym klientem Ekornes. To wyjątkowy projekt i kolejny ważny krok w kierunku bardziej ekologicznych łańcuchów dostaw. Doskonale wpisuje się w nasz ogólny program zrównoważonego rozwoju w transporcie morskim, w którym, wraz z naszymi partnerami, przejmujemy inicjatywę – powiedział Knut Eriksmoen, dyrektor generalny DB Schenker w Norwegii.
– Nieustannie pracujemy nad osiągnięciem naszego celu, jakim jest pozycja wiodącego producenta ekologicznych mebli klasy premium. Dzięki temu przełomowemu przedsięwzięciu osiągniemy wytyczone przez nas cele w zakresie zrównoważonego rozwoju, stosując najbardziej innowacyjne technologie, jakie są tylko dostępne. Wykorzystując autonomiczny i elektryczny statek do bezpośredniego odbioru naszych produktów Stressless z doku załadunkowego w Ikornnes, znacznie zredukujemy nasz całkowity ślad węglowy. Zyskamy również lepszą kontrolę nad własną logistyką, a także większą elastyczność – mówi Roger Lunde, dyrektor generalny Ekornes AS.
Geir Håøy, dyrektor generalny KONGSBERG ASA dodał: – Dostrzegamy odchodzenie od transportu drogowego towarów – ze znacznym udziałem emisji dwutlenku węgla – na rzecz czystego, energooszczędnego, transportu morskiego na krótkich dystansach. Biorąc pod uwagę nasze wieloletnie doświadczenie w tworzeniu i udoskonalaniu systemów do obsługi statków, jesteśmy w stanie przeprowadzić pionierską pracę w ramach tego projektu. Obecnie firma KONGSBERG jest zaangażowana w obsługę kilku w pełni elektrycznych i autonomicznych statków, w tym Yara Birkeleand i ASKO. Z wielką przyjemnością wniesiemy swoją fachową wiedzę i doświadczenie we współpracy z DB Schenker i Ekornes.
Jak zauważa Tom Eystø, dyrektor zarządzający Massterly, mały, w pełni elektryczny i energooszczędny statek towarowy będzie działał bez załogi. – Massterly będzie go obsługiwać ze zdalnego centrum operacyjnego. Bardzo optymistyczne jest to, że jeden z największych na świecie operatorów logistycznych, firma DB Schenker, widzi korzyści płynące z bezzałogowej i bezemisyjnej żeglugi. Mamy nadzieję, że projekt ten będzie inspiracją do powstania większej liczby podobnych jednostek – mówi.
Øystein Jaer, dyrektor generalny Naval Dynamics AS stwierdził: –AutoBarge 250 Coast Feeder został zaprojektowany, począwszy już od stępki, do wydajnych, autonomicznych operacji z zerową emisją. We współpracy z Massterly AS – operatorem i zarządcą technicznym statku – oraz Kongsberg Maritime AS – dostawcą technologii – jesteśmy pewni, że firmy DB Schenker i Ekornes będą mogły działać w optymalnym i opłacalnym łańcuchu dostaw, który spełni przyszłe wymagania klientów na całym świecie.
Liczne zalety tego rozwiązania to m.in. zerowa emisja spalin, szybszy i bardziej efektywny transport oraz wpływ na zmniejszenie ruchu drogowego. Jako że wszystko to prowadzi do neutralności klimatycznej, wspólnym interesem stron jest, po zaprezentowaniu tego pionierskiego rozwiązania w Norwegii, podjęcie kolejnych kluczowych kroków w kierunku uzyskania zgody norweskiego Urzędu Morskiego, jak również rządowych zachęt do dalszego zrównoważonego rozwoju i technologii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.