Utrzymanie dróg samorządowych, zabezpieczenie interesu państwa przy waloryzacji kontraktów drogowych czy przeciwdziałanie zjawisku prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu – to niektóre tematy, którym w tym roku planuje się przyjrzeć Najwyższa Izba Kontroli.
Izba przedstawiła plan pracy na 2020 rok. Część z planowanych kontroli dotyczy tematów powiązanych z drogownictwem.
NIK chce między innymi sprawdzić jak są realizowane zadania finansowane w ramach Funduszu Dróg Samorządowych – czy osiągnięte zostały zakładane efekty, a infrastruktura drogowa poprawiła się i stała się bardziej dostępna.
Inspektorzy sprawdzą też jak administracja publiczna radzi sobie z eliminowaniem z ruchu drogowego kierowców nietrzeźwych lub będących pod wpływem środków odurzających.
W zakresie BRD planowane są także kontrole w zakresie podejmowanych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w województwie kujawsko-pomorskim.
NIK sprawdzi także czy zarządcy dróg samorządowych w województwie świętokrzyskim właściwie dbają o stan techniczny dróg i poprawę bezpieczeństwa ich użytkowników oraz jak z utrzymaniem obiektów mostowych i przepustów w ciągu dróg publicznych radzą sobie zarządcy z województwa łódzkiego.
Inspektorzy będą też kontrolować kontrakty zawierane przez dwóch największych publicznych inwestorów – GDDKiA oraz PKP PLK. Chodzi o sprawdzenie w jaki sposób został zabezpieczony interes Skarbu Państwa w zakresie waloryzacji i solidarnej odpowiedzialności inwestora w umowach na realizację obiektów infrastruktury liniowej. Ta kontrola ma być przeprowadzona w III kwartale 2020 roku. Przypomnijmy, pod koniec stycznia 2019 roku weszły w życie nowe zasady waloryzowania kontraktów publicznych, które wypracowali wspólnie przedstawiciele strony publicznej i wykonawców. Zastąpiły one, w nowo zawieranych kontraktach, dotychczasową metodę waloryzacji, która w praktyce nie odzwierciedlała zmian zachodzących na rynku.
Celem tegorocznych kontroli będzie także sprawdzenie czy organy administracji publicznej skutecznie eliminują ruch pojazdów przeciążonych na obszarach zurbanizowanych (kontrolę przeprowadzi delegatura Szczecin). Sprawdzane będzie także utrzymanie i wykorzystanie Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo na terenie województwa podkarpackiego.
Na przełomie lat 2020 i 2021 NIK będzie sprawdzać jak idą przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i czy są zgodne z założeniami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.