Partner serwisu
Drogi i autostrady

NIK krytykuje budowę dróg w latach 2011-2015

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
NIK krytykuje budowę dróg w latach 2011-2015
fot. GDDKiA
Złe planowanie, niedostosowanie zamierzeń do możliwości finansowych, brak dbałości o ciągłość szlaków drogowych – to niektóre zarzuty Najwyższej Izby Kontroli w stosunku do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015. Mimo intensywnie realizowanych inwestycji podstawowy cel – w postaci ukończenia kluczowych autostrad – nie został osiągnięty – wskazuje organ kontrolny.

Inspektorzy NIK przyjrzeli się planom (i realizacji) inwestycji drogowych na lata 2011-2015. Wytknęli mnóstwo błędów.

Przede wszystkim, jak wskazali, zakres rzeczowy programu był zbyt szeroki. Do tego nie zostały ustalone kryteria wyboru ani zasady realizacji Inwestycji, co skutkowało dzieleniem przedsięwzięć na etapy.

– W efekcie korygowano planowany wcześniej przebieg tras drogowych, przekraczano terminy wykonania, a kolejne opóźnienia powodowały zwiększenie kosztów – stwierdza NIK.

Wiele kilometrów, mniej kompletnych ciągów

Mimo szerokiego zakresu wykonanych inwestycji, nie zrealizowano też w pełnym zakresie jednego z priorytetów programu, którym miało być ukończenie wszystkich kluczowych odcinków autostrad – udało się to tylko w przypadku A4. W sumie w ramach PBDK na lata 2011-2015 oddano do ruchu 1826,6 km dróg krajowych, w tym: 706,7 km autostrad, 835,1 km dróg ekspresowych oraz 284,8 km obwodnic i przebudów lub wzmocnień dróg.

NIK zarzuca także brak odpowiedniego przygotowania do realizacji inwestycji, np. wykonania prac geologicznych. – Skutkowało to koniecznością przeprowadzania robót dodatkowych, co z kolei powodowało opóźnienia w budowie dróg i zwiększenie kosztów, w tym wynagrodzeń dla wykonawców – czytamy w raporcie. Jak wyliczono, zamówienia dodatkowe były realizowane w przypadku 94 kontraktów. Kosztowały ponad pół miliarda zł. Najwięcej dodatkowych umów dotyczyło budowy autostrady A1.

Plany ustalone na lata 2011-2015 od początku nie były dostosowane do możliwości finansowych – krytykuje NIK – a kryteria i kolejność wykonywania inwestycji wynikały przede wszystkim z zaawansowania przygotowania lub wykonawstwa robót drogowych oraz możliwości ich sfinansowania w ramach przydzielonych środków.

– W konsekwencji dzielono zadania inwestycyjne na etapy i kierowano do realizacji pojedyncze odcinki drogowe, bez zachowania ciągłości korytarza drogowego pomiędzy ośrodkami miejskimi. Dzieląc przedsięwzięcia na szereg odcinków, realizowano w pierwszej kolejności pojedyncze odcinki dróg krajowych, które bez większych przeszkód można było przygotować do realizacji w stosunkowo krótkim terminie. Po zsumowaniu długości poszczególnych odcinków, uzyskano w ten sposób znaczne efekty rzeczowe, lecz bez uzyskania pełnego efektu ciągłości planowanego korytarza drogi krajowej – wskazują inspektorzy NIK.

Przygotowanie bez realizacji

W wyniku niewłaściwego przygotowania, do programu trafiły 62 przedsięwzięcia drogowe bez zabezpieczenia finansowania, podczas gdy wcześniej poniesiono koszty na ich przygotowanie. Z kolei 41 zadań, co dok których wcześniej poczyniono przygotowania, nie wpisano do programu, nie przewidując tym samym ich dalszej realizacji. Bezpowrotnie utracona została kwota 12,7 mln zł przeznaczona na sfinansowanie przygotowań dwóch zadań, w tym drogi S8 Białystok-granica państwa.

W ocenie NIK, efekty rzeczowe Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 nie zostały w pełni osiągnięte – chodzi o ciągłość sieci drogowej i jej funkcjonalność. Chodzi o liczbę kilometrów nowych autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic oraz długości dróg wzmocnionych i przebudowanych. – Na większości przedsięwzięć drogowych odcinki dróg krajowych znajdowały się na różnym etapie zaawansowania, tj. planowania, przygotowania, procedur przetargowych lub realizacji. W efekcie niewłaściwego przygotowania Programu na lata 2011-2015 znaczna liczba projektów drogowych, istotnych dla poprawy połączeń komunikacyjnych, znajdowała się w 2015 r. nadal tylko w fazie planowania – napisano w raporcie.

Stało się tak, mimo że w tym czasie wybudowano najwięcej kilometrów dróg w historii kraju,. Najwyższe też były nakłady poniesione na ten cel.





Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Mazowieckie. Będą trzy nowe obwodnice

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Będą trzy nowe obwodnice

inf. pras. 28 kwietnia 2020

28 mld zł na obwodnice. Pierwsze przetargi w tym roku

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Mazowieckie. Będą trzy nowe obwodnice

Drogi i autostrady

Mazowieckie. Będą trzy nowe obwodnice

inf. pras. 28 kwietnia 2020

28 mld zł na obwodnice. Pierwsze przetargi w tym roku

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5