Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem i Babicą będzie ponad dwukilometrowy tunel. To jednak nie jest jedyny obiekt inżynierski na tej trasie. Obecnie trwa już budowa estakady o długości 413 m. Powstanie metodą nasuwania podłużnego.
Cały odcinek realizacyjny ma ponad 10 km długości. Jego wykonawcą jest Mostostal Warszawa. Wykonawca gromadzi na miejscu sprzęt do drążenia tunelu – największe elementy tarczy TBM pokonały już drogę z Hiszpanii do portu w Opolu a następnie na ciężarówkach przez Polskę na plac budowy. Do końca stycznia zakończyć ma się transport mniejszych elementów sprzętu, który posłuży do wykonania tunelu o długości 2,2 km.
Tunel to nie jedyny ciekawy obiekt na tej budowie. W ramach kontraktu budowana jest także estakada mierząca 413 m. Powstaje w miejscowości Racławówka. W przyszłości poprowadzi ruch nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.
Estakada będzie miała osiem przęseł (o rozpiętościach: 42,0 m + 6 × 54,5 m + 42,0 m) i będzie posadowiona na 9 podporach o wysokości od 6 m do 13 m. Ustrój nośny obiektu skrzynkowy z betonu sprężonego jest rozdzielony dla każdej z jezdni.
Obiekt realizowany będzie w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków. Technologia umożliwia prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego.
Jak podała GDDKiA, do końca roku 2022 wykonane zostały wszystkie podpory pośrednie oraz podpory skrajne w zakresie I etapu do poziomu ław podłożyskowych. Do ich wykonania wykorzystano 544 tys. kg stali zbrojeniowej, 1900 m3 betonu mostowego C30/37 (na potrzeby fundamentów), oraz 1500 m3 betonu C35/45 na potrzeby podpór.
Podpory posadowiono pośrednio na 416 szt. pali Franki NG średnicy 610 mm o długościach od 14 do 17 m.
Na estakadzie zakończono już prace związane z wykonaniem żelbetowych fundamentów, rusztu i ścian konstrukcji stanowiska do prefabrykacji segmentów ustrojów nośnych. Rozpoczęto montaż części stalowych rusztowania i elementów deskowania segmentów na stanowisku prefabrykacji. Ku końcowi zmierzają roboty związane z montażem awanbeków (dziobów montażowych).
W sumie do wykonania tego obiektu potrzebne będą m.in. 1 620 000 kg stali zbrojeniowej i 8450 m3 betonu mostowego o wysokiej wytrzymałości C50/60. Do jego dostarczenia potrzebnych będzie ok. 900 betonowozów. Całkowity ciężar samego ustroju nośnego jednej jezdni (bez wyposażenia) wyniesie ok. 11 120 Mt i zostanie nasunięty za pomocą urządzeń trakcyjnych do nasuwania. – Obrazowo można to opisać to tak, jakby przesuwać zestaw 185 szt. 60-tonowych wagonów kolejowych – wyjaśnia GDDKiA.
Na kontrakcie wykorzystanych zostanie 494 tys. kg stali sprężającej. Łączna długość lin, które będą potrzebne do sprężenia ustroju wyniesie 421 km. – Gdyby rozłożyć liny jedna za drugą wzdłuż autostrady A4, można by pokonać dystans pomiędzy Rzeszowem a Wrocławiem – porównuje inwestor.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.