Partner serwisu
Drogi i autostrady

Nie tylko tunel. Na S19 Rzeszów Południe – Babica trwa budowa estakady

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

ep.

Data publikacji:
23-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Nie tylko tunel. Na S19 Rzeszów Południe – Babica trwa budowa estakady
fot. GDDKiA
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem i Babicą będzie ponad dwukilometrowy tunel. To jednak nie jest jedyny obiekt inżynierski na tej trasie. Obecnie trwa już budowa estakady o długości 413 m. Powstanie metodą nasuwania podłużnego.

Cały odcinek realizacyjny ma ponad 10 km długości. Jego wykonawcą jest Mostostal Warszawa. Wykonawca gromadzi na miejscu sprzęt do drążenia tunelu – największe elementy tarczy TBM pokonały już drogę z Hiszpanii do portu w Opolu a następnie na ciężarówkach przez Polskę na plac budowy. Do końca stycznia zakończyć ma się transport mniejszych elementów sprzętu, który posłuży do wykonania tunelu o długości 2,2 km.

Tunel to nie jedyny ciekawy obiekt na tej budowie. W ramach kontraktu budowana jest także estakada mierząca 413 m. Powstaje w miejscowości Racławówka. W przyszłości poprowadzi ruch nad drogą powiatową nr 1409R, drogą powiatową nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.

Estakada będzie miała osiem przęseł (o rozpiętościach: 42,0 m + 6 × 54,5 m + 42,0 m) i będzie posadowiona na 9 podporach o wysokości od 6 m do 13 m. Ustrój nośny obiektu skrzynkowy z betonu sprężonego jest rozdzielony dla każdej z jezdni.

Obiekt realizowany będzie w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu awanbeków. Technologia umożliwia prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego.

Jak podała GDDKiA, do końca roku 2022 wykonane zostały wszystkie podpory pośrednie oraz podpory skrajne w zakresie I etapu do poziomu ław podłożyskowych. Do ich wykonania wykorzystano 544 tys. kg stali zbrojeniowej, 1900 m3 betonu mostowego C30/37 (na potrzeby fundamentów), oraz 1500 m3 betonu C35/45 na potrzeby podpór.

Podpory posadowiono pośrednio na 416 szt. pali Franki NG średnicy 610 mm o długościach od 14 do 17 m.

Na estakadzie zakończono już prace związane z wykonaniem żelbetowych fundamentów, rusztu i ścian konstrukcji stanowiska do prefabrykacji segmentów ustrojów nośnych. Rozpoczęto montaż części stalowych rusztowania i elementów deskowania segmentów na stanowisku prefabrykacji. Ku końcowi zmierzają roboty związane z montażem awanbeków (dziobów montażowych).

W sumie do wykonania tego obiektu potrzebne będą m.in. 1 620 000 kg stali zbrojeniowej i 8450 m3 betonu mostowego o wysokiej wytrzymałości C50/60. Do jego dostarczenia potrzebnych będzie ok. 900 betonowozów. Całkowity ciężar samego ustroju nośnego jednej jezdni (bez wyposażenia) wyniesie ok. 11 120 Mt i zostanie nasunięty za pomocą urządzeń trakcyjnych do nasuwania. – Obrazowo można to opisać to tak, jakby przesuwać zestaw 185 szt. 60-tonowych wagonów kolejowych – wyjaśnia GDDKiA.

Na kontrakcie wykorzystanych zostanie 494 tys. kg stali sprężającej. Łączna długość lin, które będą potrzebne do sprężenia ustroju wyniesie 421 km. – Gdyby rozłożyć liny jedna za drugą wzdłuż autostrady A4, można by pokonać dystans pomiędzy Rzeszowem a Wrocławiem – porównuje inwestor.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Drogi i autostrady

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Jest wniosek o ZRID dla odcinka Via Carpatia koło Lubartowa

Drogi i autostrady

Węgry liczą na przyspieszenie budowy Via Carpatii w innych państwach

Drogi i autostrady

S8 i S16 na Podlasiu kluczowe dla obronności?

Drogi i autostrady

S8 i S16 na Podlasiu kluczowe dla obronności?

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Aldesa wejdzie na plac budowy S19

Drogi i autostrady

Jest umowa na rozbudowę S19 na północ od Rzeszowa

Drogi i autostrady

Jest umowa na rozbudowę S19 na północ od Rzeszowa

Redakcja/inf. pras. 21 listopada 2022

Zobacz również:

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Drogi i autostrady

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Jest wniosek o ZRID dla odcinka Via Carpatia koło Lubartowa

Drogi i autostrady

Węgry liczą na przyspieszenie budowy Via Carpatii w innych państwach

Drogi i autostrady

S8 i S16 na Podlasiu kluczowe dla obronności?

Drogi i autostrady

S8 i S16 na Podlasiu kluczowe dla obronności?

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Aldesa wejdzie na plac budowy S19

Drogi i autostrady

Jest umowa na rozbudowę S19 na północ od Rzeszowa

Drogi i autostrady

Jest umowa na rozbudowę S19 na północ od Rzeszowa

Redakcja/inf. pras. 21 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5