Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przyznał 63 mln zł dotacji płockiemu koncernowi w celu wsparcia budowy 40 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Finansowanie umożliwi pokrycie połowy kosztów projektu.
Choć 40 stacji ładowania samochodów elektrycznych może się wydawać kroplą w morzu planów, jakie przedstawił ORLEN w strategii w zakresie rozwoju segmentu detalicznego, koncern zbuduje je na bardzo korzystnych warunkach. Połowa nakładów inwestycyjnych będzie bowiem sfinansowana z dotacji, jaką ORLEN otrzymał na ten cel od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu “Wsparcie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru”. Umowę w tej sprawie podpisali 7 lipca Józef Węgrecki, członek zarządu ORLEN oraz Artur Michalski, wiceprezes zarządu NFOŚiGW. Podczas wydarzenia obecni byli również wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska oraz wiceprezes zarządu NFOŚiGW Sławomir Mazurek.
Projekt zakłada, że stacje ładowania pojazdów elektrycznych powstaną w 33 miastach i wsiach do 2027 roku. Wskazane lokalizacje to Warszawa, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Katowice, Piaseczno, Dreglin, Nowy Dwór Gdański, Wieszowa, Kostomłoty, Zgorzelec, Kołbaskowo, Ligota, Garwolin, Nowogard, Legnica, Świebodzin, Myślenice, Gorzów Wielkopolski, Piotrków Trybunalski, Łączyna, Giemzów, Góra Świętej Anny, Wysoka, Baranów, Łosice, Pawliki, Drwęck, Kleszczewko Ulkowy, Wieniec, Otłoczyn i Stare Miasto.
Jak widać, obejmują one duże miasta oraz miejsca w korytarzach autostrad i dróg ekspresowych. Priorytetem projektu jest bowiem zapewnienie optymalnej dostępności na transeuropejskich szlakach transportowych w ramach sieci TEN-T oraz w innych kluczowych lokalizacjach, takich jak właśnie duże miasta. Można zakładać, że w przypadku przynajmniej części z nich znajdzie się więcej niż jedna stacja. Projekt zakłada, że każda powstała stacja ładowania pojazdów elektrycznych będzie składała się z wielu stanowisk.
ORLEN planuje jednak budowę dużo większej liczby stacji ładowania samochodów elektrycznych. Aktualnie obowiązująca strategia koncernu zakłada budowę 10 tys. takich obiektów w perspektywie 2030 roku, przy czym w przybliżeniu połowa z nich miałaby być zlokalizowana w Polsce. W listopadzie 2022 roku ORLEN posiadał już 470 stacji ładowania w kraju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.