Rynek Infrastruktury
Do tej pory GDDKiA zaoferowała wykonawcom kilka zmian, które nie są oceniane całkowicie pozytywnie. Wprowadzone zaliczki wynoszące od 1 do 10 procent cieszą, jednak wykonawcy uważają, że powinny one być wyższe. Według Dariusza Blochera, prezesa Budimeksu, informacje o większych zaliczkach powinny znaleźć się w dobrych zapisach SIWZ, by następnie stać się standardem w relacjach między zamawiającym a wykonawcami.
Wykonawcy czują też niedosyt związany z waloryzacją, która obecnie sięga jedynie 1 procenta wartości kontraktu. Biorąc pod uwagę nawet kilkudziesięcioprocentowe wzrosty cen materiałów budowlanych, jakie mogliśmy obserwować w ostatnich latach, 1-procentowa waloryzacja nie spełnia oczekiwań branży w tym zakresie. Rozwiązaniem tej sytuacji byłoby opracowanie pewnego wskaźnika wzrostu lub spadku cen, co pozwoliłoby wprowadzić realną waloryzację.
Ważnym aspektem współpracy między zamawiającym a wykonawcami jest dialog. Niestety, na przestrzeni wielu miesięcy zaobserwować można spore trudności w porozumieniu GDDKiA z branżą budowlaną. Prace zespołów roboczych powołanych przy GDDKiA nie przyniosły pożądanych zmian w relacjach między uczestnikami procesu inwestycyjnego, gdyż zdarzało się, że po stronie inwestora w rozmowach brały udział osoby niedecyzyjne.
Podczas debaty „Polska Droga. Szanse powodzenia programu modernizacji Polski” zorganizowanej przez Stowarzyszenie "Inicjatywa dla Infrastruktury", która odbyła się 15 lipca w Warszawie, pojawiła się zapowiedź powołania pełnomocnika Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, który brałby udział w rozmowach miedzy zamawiającym, a przedstawicielami branży. Taka osoba, posiadająca znajomość rynku i cechująca się obiektywizmem, powinna usprawnić dialog.
Wydarzenie to umożliwiło poruszenie kwestii, które dotychczas były pomijane w rozmowach między uczestnikami procesu inwestycyjnego. Mowa o etyce i przestrzeganiu zasad BHP. – Nie rozmawiamy o standardach, które są dla nas ważne. W naszych umowach są załączniki odnośnie etyki biznesowej, czyli poszanowania płci, pracowników, niewręczania korzyści majątkowych nam i naszym pracownikom. Są też standardy BHP – mówił prezes Budimeksu podczas lipcowej debaty. Blocher jest zdania, że nie tylko wykonawca powinien pracować nad tymi kwestiami, ale i inwestor musi mieć wyższe oczekiwania.
Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa powiedział w czasie wspomnianej debaty, że branża posiada i zamierza przedstawić standardy dotyczące ukształtowania całego procesu inwestycyjnego, roli inżyniera kontraktu, rozwiązywania sporów oraz aktywnego udziału w procesie inżyniera kontraktu, który zamiast wykonawcy poleceń zamawiającego, staje się arbitrem. Jak widać, to nie koniec zmagań branży budowlanej z zamawiającymi.
Problematyka procesów inwestycyjnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.