Nie są prowadzone obecnie żadne prace, związane z przyspieszeniem budowy węzła Łagów na autostradzie A2 w województwie lubuskim. Najkrócej mówiąc – nie ma na to pieniędzy, a przesłanki związane z ruchem nie zostały wypełnione.
Samorządy z województwa lubuskiego niemal od wybudowania autostrady A2 upominają się o dodatkowe węzły – m.in. na skrzyżowaniu autostrady z drogą krajową nr 92 w gminie Łagów. Budowę takiego węzła przewiduje umowa z koncesjonariuszem, jednak obowiązek realizacji został powiązany z osiągnięciem odpowiednich wskaźników ruchowych. Te nie zostały dotychczas osiągnięte, zatem koncesjonariusz – spółka AWSA II – nie ma na razie w planach tej inwestycji.
O możliwość przyspieszenia tej inwestycji pytała w interpelacji poseł Katarzyna Osos. Jak przypomniała, wstępne koszty budowy węzła – według cen na II kwartał 2018 roku – wynosiły ok. 41 mln zł. – Wydaje się, że upływający czas powstrzymywania się od realizacji inwestycji podraża jej koszt i nie służy aktywności gospodarczej podmiotów gospodarczych, funkcjonujących obecnie oraz w przyszłości na terenach gminy Łagów – wskazała poseł.
Sprawę chcieli przyspieszyć także zainteresowane samorządy, które deklarowały partycypację w kosztach inwestycji. W tym przypadku sfinansowanie samej budowy, to jednak za mało. Wskazuje na to w odpowiedzi na interpelację wiceminister infrastruktury Rafał Weber: „Ewentualne wcześniejsze działania związane z realizacją węzła Łagów wymagałyby przede wszystkim pozyskania dodatkowych środków finansowych oraz określenia modelu finansowania wszystkich nakładów inwestycyjnych związanych zarówno z projektowaniem, budową ww. węzła, jak i jego eksploatacją. Podkreślenia wymaga, że kosztem realizacji tego rodzaju inwestycji byłoby również zawarcie porozumienia z AWSA II oraz poniesienie dodatkowych kosztów związanych z nowym obiektem w pasie drogowym”. W przyjętym w tym przypadku modelu koncesji koszty utrzymania spoczywałyby na stronie publicznej. Według informacji podanej w interpelacji, w 2018 roku szacowany roczny koszt utrzymania to ok. 412 tys. zł.
Jak poinformował Rafał Weber, resort infrastruktury nie dysponuje obecnie środkami, które mogłyby zostać przeznaczone na ten cel. W tych okolicznościach ministerstwo nie prowadzi prac nad dokumentacją finansową, ani techniczną. Informacje te potwierdza koncesjonariusz.
– Autostrada Wielkopolska wielokrotnie deklarowała gotowość przyspieszenia realizacji budowy węzła Łagów, pod warunkiem dokonania uzgodnień pomiędzy AWSA II i stroną publiczną dotyczących zapewnienia finansowania budowy, eksploatacji i remontów dodatkowej infrastruktury – mówi Robert Stankiewicz, odpowiedzialny za komunikację społeczną w AWSA. – Dotychczas spółka nie otrzymała formalnego wniosku strony publicznej w sprawie przyspieszenia realizacji tego węzła – dodaje.
Jak informuje operator autostrady, średnioroczny ruch na odcinku Torzym – Jordanowo, na którym w przyszłości przewidziana jest budowa węzła Łagów, wynosi blisko 18 tys. pojazdów na dobę. – Obecne natężenie ruchu jest zdecydowanie niższe od określonej umową wielkości progowej, po przekroczeniu której strony umowy założyły przystąpienie do realizacji węzła – przyznaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.