Partner serwisu
Drogi i autostrady

(Na razie) koncesyjna A4 Kraków – Katowice ma być poszerzona. Ruszą przygotowania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
06-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
(Na razie) koncesyjna A4 Kraków – Katowice ma być poszerzona. Ruszą przygotowania
fot. Michiel1972, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Minister infrastruktury dał zielone światło dla rozpoczęcia przygotowań do rozbudowy odcinka autostrady A4 między Krakowem a Katowicami. Na razie tym odcinkiem zarządza prywatny podmiot, ale koncesja kończy się w 2027 r. Po tym okresie autostradę ma przejąć Skarb Państwa.

Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, inwestycja będzie polegała na dobudowie 3 i 4 pasa na odcinkach węzeł Murckowska – węzeł Byczyna oraz węzeł Byczyna – węzeł Balice I o łącznej długości 60 km.

– Rozpoczynamy proces, który doprowadzi nas do rozbudowy autostrady A4 między Krakowem a Katowicami. W 2027 r. wygaśnie koncesja na tę drogę i chcemy być na ten moment dobrze przygotowani. Dzisiejsza decyzja oznacza, że za kilka lat będziemy mogli przystąpić do prac w terenie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk cytowany w komunikacie.

Autostrada A4 na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami jest zarządzana od 1997 na podstawie umowy koncesyjnej przez firmę Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja kończy się w 2027 r. Po tym okresie Skarb Państwa przejmie ten odcinek autostrady. W związku z przewidywanym wzrostem natężenia ruchu (jak podaje MI, w niedługim okresie nawet do 70 tys. poj./dobę) konieczne jest zwiększenie funkcjonalności i przepustowości trasy. Jak podawał obecny zarządca autostrady, spółka Stalexport Autostrady, w pierwszym półroczu tego roku średnie natężenie ruchu na odcinku autostrady A4 Katowice – Kraków wynosiło ponad 46 tys. pojazdów. Trzeba jednak zauważyć, że obecnie A4 łącząca dwie aglomeracje jest płatna, co zmieni się po przejęciu jej przez państwo.  

Zatwierdzone dziś programy inwestycyjne dla poszerzenia autostrady umożliwiają rozpoczęcie procesu przygotowawczego i opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy autostrady, polegającej m.in. na dobudowie kolejnego pasa ruchu, przebudowie węzłów, obiektów inżynierskich, budowie lub rozbudowie Miejsc Obsługi Podróżnych, a także rozbiórce infrastruktury do poboru opłat - podaje resort w komunikacie. Prace projektowe obejmą opracowanie dokumentacji w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej oraz przeprowadzenie badań archeologicznych.

Prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka węzeł Murckowska – węzeł Byczyna o długości 25,2 km mają być prowadzone w latach 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę 3 lub 4 pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę 4 węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę 8. W ramach inwestycji planowana jest budowa MOP Giszowiec/Janów.

W przypadku odcinka węzeł Byczyna – węzeł Balice I inwestycja obejmie dobudowę 3 lub 4 pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. W ramach prac przygotowawczych, które zaplanowano na lata 2024-2029 opracowana zostanie dokumentacja projektowa dla przebudowy lub rozbudowy 3 węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.

Obecnie prywatny zarządca drogi prowadzi prace remontowe związane z wymianą nawierzchni autostrady. Roboty ruszyły we wrześniu i obejmą obie jezdnie A4 między Katowicami i Krakowem. – Przedsięwzięcie, jakiego w 1997 roku podjął się koncesjonariusz autostrady A4 Katowice-Kraków, czyli przebudowa i dostosowanie drogi pomiędzy ww. miastami do wymogów autostrady płatnej, jest obecnie w dojrzałej fazie swojego rozwoju. W 2027 r. autostrada zostanie przekazana Skarbowi Państwa – komentował przy okazji publikacji wyników finansowych prezes spółki Stalexport Autostrady Andrzej Kaczmarek. – Na mocy postanowień Umowy Koncesyjnej zobligowani jesteśmy do przekazania autostrady w takim stanie technicznym, który przez wiele kolejnych lat po zakończeniu koncesji nie będzie wymagał od Skarbu Państwa żadnych nakładów finansowych w remonty czy modernizacje – dodał nawiązując do realizowanych obecnie prac.

Rozbudowa A4 na odcinku Kraków – Katowice jest zaplanowana do realizacji z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w ramach zadania „Rozbudowa autostrady A4 na odc. Wrocław – Tarnów”. Obecnie trwają przygotowania do rozbudowy autostrady na Dolnym Śląsku: od Krzyżowej do węzła Legnica Południe (droga będzie rozbudowywana w obecnym śladzie)  oraz od Legnicy Południe do Wrocławia (tu rozważane były warianty rozbudowy w obecnym śladzie, jak i częściowo nowy przebieg; według nieoficjalnych informacji podawanych przez Gazetę Wrocławską, na obecnym etapie prac jako korzystniejszy brana jest pod uwagę rozbudowa w dotychczasowym śladzie).
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zielone światło dla poszerzenia A4 Kraków – Tarnów

Drogi i autostrady

Zielone światło dla poszerzenia A4 Kraków – Tarnów

Redakcja 21 listopada 2023

Opolskie. MOP-y przy A4 już po rozbudowie

Drogi i autostrady

Małopolska. MOP-y przy A4 szukają dzierżawców

Drogi i autostrady

Projektują trzeci pas na A2. Roboty od 2025 r.

Drogi i autostrady

Rusza naprawa A1. Częstochowa utknie w korkach?

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Zielone światło dla poszerzenia A4 Kraków – Tarnów

Drogi i autostrady

Zielone światło dla poszerzenia A4 Kraków – Tarnów

Redakcja 21 listopada 2023

Opolskie. MOP-y przy A4 już po rozbudowie

Drogi i autostrady

Małopolska. MOP-y przy A4 szukają dzierżawców

Drogi i autostrady

Projektują trzeci pas na A2. Roboty od 2025 r.

Drogi i autostrady

Rusza naprawa A1. Częstochowa utknie w korkach?

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5