Do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów – zapowiedział kilka dni temu minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Na razie takich urządzeń jest 13. Kolejne są przygotowywane. Wiadomo gdzie powstaną w pierwszej kolejności.
Jak przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. To ważny obowiązek – śnieg czy lód spadające z dachów ciężarówek mogą powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu, a także uszkodzenia innych pojazdów. Do usunięcia śniegu można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach przy drogach krajowych jest dostępnych 13 urządzeń do odśnieżania, z tego osiem zostało udostępnionych w tym roku. Do końca 2025 roku powstanie kolejnych 9 ramp, a ponad 50 jest w trakcie postępowań przetargowych i w przygotowaniu.
Urządzenia do odśnieżania występują dość powszechnie w Niemczech, zaledwie po kilka sztuk zamontowanych jest w rejonach górskich w Austrii, a także w Szwajcarii, Estonii czy Słowenii. Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępnych będzie kilkadziesiąt ramp.
Obecnie kierowcy mogą odśnieżyć pojazd korzystając z ogólnodostępnych urządzeń na trasach: • A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim, • A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim, • A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tu dostępna jest dmuchawa), • A4 MOP Prószków w woj. opolskim, • A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim, • S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim, • S7 Widoma wschód w woj. małopolskim • S7 Widoma Zachód w woj. małopolskim, • S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim, • S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim, • S19 MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim, • S61 MOP Chomentowo Wschód woj. podlaskim, • S61 MOP Chomentowo Zachód woj. podlaskim.
Celem montowania tych urządzeń jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Urządzeń do odśnieżania brakuje obecnie nawet w bazach przeładunkowych i centrach logistycznych. W ślad za tą potrzebą GDDKiA wprowadziła do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP-ów wymogi dotyczące infrastruktury do odśnieżania ciężarówek i jej obligatoryjnego lub fakultatywnego powstawania na MOP-ach o funkcji komercyjnej.
W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji: • A2 MOP Moczydła w woj. mazowieckim, • A2 MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim, • A4 MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim, • A4 MOP Hruszowice w woj. podkarpackim, • A4 MOP Chotyniec w woj. podkarpackim, • S3 MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim, • S3 MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim, • S7 MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim, • S7 MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim, • S17 MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim, • S17 MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim, • S19 MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim, • S19 MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim, • S61 MOP Górki Wschód w woj. podlaskim, • S61 MOP Górki Zachód w woj. podlaskim, • S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim, • S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.
Przygotowane są także Programy Inwestycji obejmujące budowę kolejnych 17 ramp. Przetargi będą mogły ruszyć po zapewnieniu finansowania na ich realizację. Będą dotyczyły: • S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim, • S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim, • A4 MOP Chechło w woj. śląskim, • A4 MOP Proboszczowice w woj. śląskim, • A1 MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim, • A1 MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim, • S8 MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim, • S8 MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim, • S19 MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim, • S19 MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim, • A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim, • S8 MOP Ochędzyn w woj. łódzkim, • S8 MOP Niwiska w woj. łódzkim, • S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska), • A1 MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim, • A1 MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.
Dodatkowo GDDKiA ocenia możliwość wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach: • A1 MOP Starcza Wschód w woj. śląskim, • A1 MOP Starcza Zachód w woj. śląskim, • A2 MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim, • A2 MOP Bolimów w woj. łódzkim, • A2 MOP Mogiły w woj. łódzkim, • S3 MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim, • S3 MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim, • S3 MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim, • S3 MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim, • S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim, • S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie, • S8 MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim, • S8 MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim, • S8 MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim, • S8 MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim, • S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim, • S8 MOP Guzew Północ w woj. łódzkim, • S19 MOP Bukowa I w woj. podkarpackim, • S19 MOP Bukowa II w woj. podkarpackim, • S19 MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.
W Polsce, tak jak i w innych krajach europejskich, będą dominowały rampy ręczne. Za takimi rozwiązaniami przemawia mniejsza awaryjność.
Oprócz MOP-ów, na których budowa ramp do odśnieżania jest obligatoryjna, w przetargach na dzierżawę pozostałych MOP-ów o funkcji komercyjnej uwzględnione zostały zapisy dotyczące fakultatywnego zbudowania ramp. W tych przypadkach infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Dotyczy to MOP-ów: • A2 MOP Ostrów Kania Północ w woj. mazowieckim, • A2 MOP Ostrów Kania Południe w woj. mazowieckim, • S6 MOP Kamień Północ w woj. pomorskim, • S6 MOP Kamień Południe w woj. pomorskim, • S17 MOP Pilawa w woj. Mazowieckim.
- Aby sprostać zapotrzebowaniu na platformy do odśnieżania w okresach intensywnych opadów śniegu i wzmożonego ruchu, niezbędne jest też szerokie zaangażowanie sektora logistycznego. Liczymy więc, że nasze działania staną się impulsem dla branży do wyposażenia centrów przeładunkowych w odpowiednie rampy lub urządzenia – podkreśla GDDKiA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.