Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Na razie jest 13 ramp do odśnieżania, ma być ponad 70. Gdzie powstaną?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
28-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

Do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów – zapowiedział kilka dni temu minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Na razie takich urządzeń jest 13. Kolejne są przygotowywane. Wiadomo gdzie powstaną w pierwszej kolejności.

Jak przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. To ważny obowiązek – śnieg czy lód spadające z dachów ciężarówek mogą powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu, a także uszkodzenia innych pojazdów. Do usunięcia śniegu można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. Obecnie na MOP-ach przy drogach krajowych jest dostępnych 13 urządzeń do odśnieżania, z tego osiem zostało udostępnionych w tym roku. Do końca 2025 roku powstanie kolejnych 9 ramp, a ponad 50 jest w trakcie postępowań przetargowych i w przygotowaniu.

Urządzenia do odśnieżania występują dość powszechnie w Niemczech, zaledwie po kilka sztuk zamontowanych jest w rejonach górskich w Austrii, a także w Szwajcarii, Estonii czy Słowenii. Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępnych będzie kilkadziesiąt ramp.

Obecnie kierowcy mogą odśnieżyć pojazd korzystając z ogólnodostępnych urządzeń na trasach:
• A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim,
• A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,
• A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tu dostępna jest dmuchawa),
• A4 MOP Prószków w woj. opolskim,
• A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim,
• S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,
• S7 Widoma wschód w woj. małopolskim
• S7 Widoma Zachód w woj. małopolskim,
• S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,
• S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,
• S19 MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim,
• S61 MOP Chomentowo Wschód woj. podlaskim,
• S61 MOP Chomentowo Zachód woj. podlaskim.

Celem montowania tych urządzeń jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Urządzeń do odśnieżania brakuje obecnie nawet w bazach przeładunkowych i centrach logistycznych. W ślad za tą potrzebą GDDKiA wprowadziła do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP-ów wymogi dotyczące infrastruktury do odśnieżania ciężarówek i jej obligatoryjnego lub fakultatywnego powstawania na MOP-ach o funkcji komercyjnej.

W trwających obecnie przetargach obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:
• A2 MOP Moczydła w woj. mazowieckim,
• A2 MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,
• A4 MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,
• A4 MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,
• A4 MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,
• S3 MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,
• S3 MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,
• S7 MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,
• S7 MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,
• S17 MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,
• S17 MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,
• S19 MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,
• S19 MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,
• S61 MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,
• S61 MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,
• S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
• S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.

Przygotowane są także Programy Inwestycji obejmujące budowę kolejnych 17 ramp. Przetargi będą mogły ruszyć po zapewnieniu finansowania na ich realizację. Będą dotyczyły:
• S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,
• S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,
• A4 MOP Chechło w woj. śląskim,
• A4 MOP Proboszczowice w woj. śląskim,
• A1 MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,
• A1 MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,
• S8 MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,
• S8 MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,
• S19 MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,
• S19 MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,
• A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
• S8 MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,
• S8 MOP Niwiska w woj. łódzkim,
• S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska),
• A1 MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,
• A1 MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.

Dodatkowo GDDKiA ocenia możliwość wybudowania ramp w kolejnych 20 lokalizacjach:
• A1 MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,
• A1 MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,
• A2 MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,
• A2 MOP Bolimów w woj. łódzkim,
• A2 MOP Mogiły w woj. łódzkim,
• S3 MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,
• S3 MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,
• S3 MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,
• S3 MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,
• S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
• S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie,
• S8 MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,
• S8 MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,
• S8 MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,
• S8 MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,
• S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
• S8 MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,
• S19 MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,
• S19 MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,
• S19 MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.

W Polsce, tak jak i w innych krajach europejskich, będą dominowały rampy ręczne. Za takimi rozwiązaniami przemawia mniejsza awaryjność.

Oprócz MOP-ów, na których budowa ramp do odśnieżania jest obligatoryjna, w przetargach na dzierżawę pozostałych MOP-ów o funkcji komercyjnej uwzględnione zostały zapisy dotyczące fakultatywnego zbudowania ramp. W tych przypadkach infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Dotyczy to MOP-ów:
• A2 MOP Ostrów Kania Północ w woj. mazowieckim,
• A2 MOP Ostrów Kania Południe w woj. mazowieckim,
• S6 MOP Kamień Północ w woj. pomorskim,
• S6 MOP Kamień Południe w woj. pomorskim,
• S17 MOP Pilawa w woj. Mazowieckim.

- Aby sprostać zapotrzebowaniu na platformy do odśnieżania w okresach intensywnych opadów śniegu i wzmożonego ruchu, niezbędne jest też szerokie zaangażowanie sektora logistycznego. Liczymy więc, że nasze działania staną się impulsem dla branży do wyposażenia centrów przeładunkowych w odpowiednie rampy lub urządzenia – podkreśla GDDKiA.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5