Obecnie w ciągu dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA funkcjonują 4 tunele. Docelowo ma ich być 17. Najdłuższy będzie obiekt pod Odrą w ciągu Zachodniego Obejścia Szczecina. GDDKiA przedstawiła właśnie Opis potrzeb i wymagań dla projektowania tuneli drogowych. Teraz czeka na opinie środowiska projektantów.
Najstarszy tunel drogowy w Polsce funkcjonuje od 2010 roku – powstał w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach w woj. śląskim (678 m). Następny był dopiero tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy na S2 w Warszawie oddany do ruchu pod koniec 2021 roku (2335 m), rok później dołączył obiekt pod górą Luboń Mały na zakopiance (2085 m). Najnowszy jest tunel pod Świną w Świnoujściu (1480 m), z którego kierowcy korzystają od 30 czerwca. Łącznie użytkowane obiekty mają 6,6 km długości.
Po zrealizowaniu wszystkich planów, sumaryczna długość tuneli na drogach zarządzanych przez GDDKiA będzie wynosiła 25 km.
Obecnie trwają prace przy budowie 7 obiektów, które poprowadzą ruch pod powierzchnią ziemi. Dwa, o długości 2300 m i 320 m są budowane w ramach drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Za ich realizację odpowiada Porr (firma była także jednym z konsorcjantów przy realizacji tunelu w Świnoujściu). Dwa kolejne są budowane w ramach tzw. obejścia Węgierskiej Górki na S1. Będą miały 984 oraz 834 m, a ich budową zajmuje się konsorcjum Kobylarni i Mirbudu.
Również dwa tunele powstają na Północnej Obwodnicy Krakowa (653 i 496 m) – buduje Gulermak (współkonsorcjant firmy Porr ze Świnoujścia) oraz Mosty Łódź.
Tunel o długości 2250 m powstaje także w ciągu drogi S19 Rzeszów – Babica. W tym przypadku wykonawcą jest Mostostal Warszawa i Acciona.
W przygotowaniu jest kolejnych 6 obiektów, w tym najdłuższy w ciągu zachodniego obejścia Szczecina na S6. Ma mieć ok. 5 km długości, obecnie trwa etap projektowy. Pozostałe tunele są planowane w ciągu obwodnicy Zabierzowa na DK-79 (317 m) – przetarg wygrał Budimex, na S19 Jawornik – Domaradz (2900 m i 960 m) – to dwa odcinki realizacyjne, na które przetargi nie zostały jeszcze rozstrzygnięte oraz na S7 Kiełpin – Warszawa (1122 m i 1000 m). W tym ostatnim przetargu przetarg na projekt (realizacja w systemie tradycyjnym) ma być ogłoszony w tym roku.
Jak stwierdziła GDDKiA, jako kraj mamy już pewne doświadczenia w budowie podziemnych obiektów drogowych, ale wciąż jest sporo do zrobienia. Od 2021 roku przy GDDKiA pracował specjalny zespół, który bazując na dotychczasowych doświadczeniach wypracował jednolite wymagania dla projektowania tuneli. To opracowanie, do którego można zgłaszać opinie. Będą przyjmowane do końca września.
Jak podała GDDKiA, dokument dotyczy m.in. orientacyjnych danych geometrycznych tunelu, uwarunkowań geotechnicznych i hydrogeologicznych, trwałości tunelu jako obiektu inżynierskiego czy wykorzystywanych materiałów. Uwzględniono w nim również wymagania dla budynków technicznych i centrów zarządzania tunelem, kwestie oświetlenia, wentylacji, monitoringu, sterowania ruchem oraz sygnalizacji pożarowej.
Przyjęcie jednolitych wymagań ma umożliwić opracowanie optymalnych projektów tuneli, które będą wykorzystywały zarówno zdobyte doświadczenia jak i aktualną wiedzę techniczną.
Zespół opracował także dokumenty do przetargów na bieżące utrzymanie tuneli. Jak podano, wytyczne zobowiązują wykonawcę, na etapie opracowywania projektu i dokumentacji bezpieczeństwa, do oceny zagrożeń, uwzględniając prognozę ruchu wraz z analizą ryzyka wypadków. Określają też m.in. obsadę centrum zarządzania tunelem oraz wytyczne dla automatycznego systemu gaszenia pożaru.
W następnej kolejności mają powstać jeszcze ujednolicone Warunki Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych dla inwestycji tunelowych oraz systemów sterowania ruchem. Zespół zajmie się także wdrożeniem technologii BIM dla zadań tunelowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.