Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna prace związane z naprawą zamkniętej drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej. Jest dużo do zrobienia. Osuwisko sięga aż 12 m poniżej jezdni i cały czas jest czynne. Odbudowana droga, zamiast na gruncie, ma się opierać na specjalnym ruszcie. Prace – w uproszczeniu – będą przypominały budowę estakady, która jednak będzie przykryta ziemią.
Droga nr 28 w Kasinie Wielkiej została zniszczona przez osuwisko w maju ub. roku. Z jak poważnym problemem trzeba było się zmierzyć najlepiej świadczą fakty. Pierwsze szczeliny i pęknięcia na jezdni zauważono 29 maja 2023 r. Miały one od 10 do 20 cm szerokości i do 15 m długości. Występowały na odcinku ok. 50 m. Początkowo jezdnia została zwężona do jednego pasa ruchu wprowadzony został ruch wahadłowy. Następnego dnia Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał natychmiastowe zamkniecie drogi z uwagi na ryzyko dalszego powiększania się osuwiska.
Od 31 maja drogą nie jeździły już żadne samochody, mimo to proces zniszczeń postępował. Szczeliny i pęknięcia pogłębiały się i objęły prawie 100 m jezdni. Mimo braku ruchu na drodze, pojawiły się nowe pęknięcie.
Krajowy zarządca drogi zlecił wykonanie ekspertyzy. To na jej podstawie teraz będą prowadzone prace naprawcze.
Przeprowadzone analizy wykazały, że tzw. płaszczyzna poślizgu osuwiska sięga ok. 12 metrów poniżej jezdni. Długość osuwiska to 90 m. Wiadomo, że osuwisko wciąż jest aktywne i tę specyfikę trzeba brać pod uwagę planując prace.
Prace naprawcze podzielono na trzy etapy. W pierwszej kolejności z terenu drogi zostanie usunięta ziemia do głębokości ok. 2 m. Następnie teren zostanie wzmocniony po to, żeby w ogóle mógł tam wjechać ciężki sprzęt. – Podłoże zostanie wzmocnione metodą tzw. gwoździowania – w grunt zostanie wbitych ok. 50 gwoździ średnicy 3,2 cm i długości 16 m. Ich zadaniem jest wstępna stabilizacja stoku, pozwalająca na przeprowadzenie właściwego zakresu prac – tłumaczy GDDKiA.
W drugim etapie prac w grunt pod przyszłą drogą zostanie wbitych w trzech rzędach łącznie ok. 100 pali o średnicy 80 cm i długości 20 m – informuje inwestor. Długość pali jest determinowana koniecznością zakotwiczenia w stabilnym podłożu znajdującym się pod płaszczyzną poślizgu osuwiska. – To na nich – a nie, jak dotąd, na gruncie - będzie opierać się naprawiona droga. W dużym uproszczeniu można więc powiedzieć, że w Kasinie Wielkiej powstanie niemal 100 m „estakada”, której podpory będą przysypane ziemią, a widoczna będzie tylko sama jezdnia – tłumaczy Generalna Dyrekcja.
W ostatnim etapie na wbitych palach żelbetowego rusztu zostanie odbudowana droga. Drogowcy zabezpieczą też – koszami gabionowymi – skarpę na odcinku 120 m. Wykonane zostanie także odwodnienie, które będzie odprowadzać wody gruntowe do przepustu pod drogą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.