Jest zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla węzła Mistrzejowice na północnej obwodnicy Krakowa. Węzeł, po ponownych analizach ruchu został przeprojektowany.
Mowa o węźle, który powstaje w ramach odcinka drogi ekspresowej S7 Widoma – Kraków. Na tym węźle (tzw. Mistrzejowice I) mają się łączyć drogi S7 i S52.
Umowa na projekt i budowę tej drogi po raz pierwszy została zawarta we wrześniu 2018 roku. Wykonawcą była włoska firma Salini. Wykonawca w lipcu 2020 r. uzyskał ZRID, ale nie podjął prac w terenie. W grudniu 2020 r. GDDKiA rozwiązała umowę z włoskim wykonawcą, po czym ogłosiła nowy przetarg. Kontrakt z nowym wykonawcą udało się podpisać dopiero w lipcu 2021 roku. Do kontynuowania prac na kontrakcie wybrano konsorcjum firm Gülermak i Mosty Łódź.
W 2022 w sieci internetowej rozgorzała dyskusja, że przewidywany w ramach budowy tego odcinak węzeł Mistrzejowice
został źle zaprojektowany, co w przyszłości będzie skutkowało zatorami na drodze. Chodziło m,in. o to, że potoki ruchu z trzypasowych dróg spotkają się na jednopasowych łącznicach, które staną się wąskim gardłem na trasie). Do podobnych wniosków doszedł także inwestor, który uznał, że z uwagi na zmieniające się warunki ruchu, trzeba przeanalizować planowane pierwotnie rozwiązania.
Jak wówczas tłumaczono, węzeł Mistrzejowice projektowany był jeszcze przez poprzedniego wykonawcę drogi a projekt oparty był na posiadanych wówczas danych ruchowych. Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020 – 2021 rzuciły nowe światło na sytuację. „Okazało się, że ruch na odcinku istniejącej S7 od węzła autostradowego Kraków Bieżanów do węzła Kraków Przewóz na S7 wzrósł w ciągu 5 lat o 145 proc. Natomiast od 27 do 100 proc., w zależności od badanego odcinka, wzrósł w tym czasie ruch na A4 Południowej Autostradowej Obwodnicy Krakowa. Największy wzrost (o 100 proc.) odnotowano na odcinku od węzła Kraków Wieliczka do węzła Kraków Bieżanów (ze zjazdem na S7)” – informowała GDDKiA.
W tej sytuacji inwestor zlecił specjalistom z Politechniki Krakowskiej wykonanie analizy przepustowości planowanego węzła Mistrzejowice. Analiza wskazała na konieczność zmian projektowych w zakresie dwóch łącznic: łącznicy z S7 na S52 w kierunku z węzła Grębałów na zachód do S52 POK oraz łącznicy od S52 POK w kierunku węzła Grębałów na S7. Chodziło o zapewnienie na tych łącznicach przekroju dwupasowego.
Węzeł przeprojektowany został przez projektantów obecnego wykonawcy. Wojewoda małopolski zatwierdził projekt wydając decyzję ZRID. Jak poinformował Urząd Wojewódzki, jednocześnie zaktualizowano także analizę akustyczną na tym odcinku – część ekranów została przeprojektowana, co powinno poprawić komfort okolicznych mieszkańców.
GDDKiA zapowiada, że pod koniec tego roku udostępniony zostanie tzw. pozamiejski odcinek S7 o długości 11,2 km (cały budowany odcinek to ponad 18 km), czyli od węzła Widoma do węzła Mistrzejowice – ten zostanie połączony tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Węzeł z nowymi rozwiązaniami projektowymi ma być oddany do ruchu w połowie 2026 r.