Wojewoda podkarpacki wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Stalowej Woli i Niska. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że przekazanie placu budowy wykonawcy może nastąpić niezwłocznie. Trasa ma powstać do marca 2021 r.
Obwodnica Stalowej Woli i Niska ma powstać w ciągu drogi krajowej nr 77. Będzie liczyła 15,3 km długości. Za jej wykonanie w systemie projektuj i buduj odpowiada konsorcjum: Mostostal Warszawa (lider) oraz Acciona Construccion. (partner). Wartość kontraktu to 199,2 mln zł.
Budowa drogi obwodowej Stalowej Woli i Niska obejmuje odcinek od Stalowej Woli – skrzyżowanie Trasy Podskarpowej z ul. Chopina do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko.
W ramach inwestycji zostanie wybudowana droga jednojezdniowa dwupasowa o nawierzchni odpornej na koleinowanie, ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi i dwupoziomowymi, dwoma łącznikami drogowymi, mostami, wiaduktami, przepustami, drogami obsługującymi przyległy teren i urządzeniami ochrony środowiska. Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna kolidująca z inwestycją.
Jak informuje GDDKiA, na etapie prac projektowych, zgłoszony został wniosek władz samorządowych dotyczący wykonania dodatkowego połączenia obwodnicy z drogą powiatową nr 1024R. Oddział wychodząc naprzeciw zgłoszonym postulatom zmienił przyjęte w koncepcji programowej rozwiązania, polecając wykonawcy zaprojektowanie dodatkowego węzła w celu połączeniu ulicy Czarnieckiego z nowo projektowaną drogą obwodową. Ostatecznie, w ramach budowy powstanie węzeł komunikujący obwodnicę z drogą powiatową nr 1024R (ul. Czarnieckiego) oraz 4 skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) komunikujące obwodnicę ze Stalową Wolą, z Hutą Stalowa Wola, z Niskiem oraz z DK19 – poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Droga krajowa nr 77 prowadzi ruch pojazdów m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce.
Obecnie DK77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie mieszkaniowej Stalowej Woli i Niska. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Do tego dochodzi również ograniczony ruch pojazdów pow. 3,5 tony przez centrum Niska, co utrudnia rozwój lokalnym przedsiębiorcom.
Obwodnica usprawni komunikację drogową pomiędzy miejscowościami, zwiększy przepustowość dróg, wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miast, a przede wszystkim wpłynie na poprawę komfortu życia mieszkańców obu miast i poprawi bezpieczeństwo ruchu.